A hét veszteség (seven wastes): definíciója és jelentősége a Toyota Termelési Rendszerben

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) kulcsa a hatékonyság. Ehhez elengedhetetlen a "hét veszteség" felismerése és megszüntetése: a túlzott termelés, várakozás, szállítás, túlfeldolgozás, készletek, mozgás és hibák. Ezen veszteségek kiküszöbölése nem csak a költségeket csökkenti, de a minőséget és a vevői elégedettséget is növeli. Ismerd meg a TPS alapelveit és légy Te is hatékonyabb!
ITSZÓTÁR.hu
42 Min Read
Gyors betekintő

A hét veszteség (seven wastes) a Toyota Termelési Rendszer (TPS) egyik alapköve, és a Lean menedzsment központi eleme. Ezek a veszteségek olyan tevékenységek vagy erőforrások, amelyek nem adnak hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz a vevő szemszögéből. A TPS célja ezen veszteségek minimalizálása vagy teljes kiküszöbölése a hatékonyság növelése és a költségek csökkentése érdekében.

A veszteségek azonosítása és megszüntetése kulcsfontosságú a Lean filozófia megvalósításához.

A hét veszteség a következő:

  • Túltermelés (Overproduction): Több terméket gyártani, mint amire szükség van, vagy hamarabb, mint ahogy szükség van rá.
  • Várakozás (Waiting): Időveszteség, amikor a munkavállalók, gépek vagy anyagok várakoznak a következő lépésre.
  • Szállítás (Transportation): Felesleges anyagmozgatás, ami növeli a költségeket és a sérülés kockázatát.
  • Túlfeldolgozás (Overprocessing): Több munkát végezni a terméken, mint amennyit a vevő elvár.
  • Készletek (Inventory): Felesleges nyersanyagok, félkész termékek vagy késztermékek, amelyek tőkét kötnek le és tárolási költségeket generálnak.
  • Mozgás (Motion): Felesleges mozgás a munkavállalók részéről, ami fáradtsághoz és sérülésekhez vezethet.
  • Hibák (Defects): Selejtek és javítások, amelyek növelik a költségeket és a vevői elégedetlenséget.

A veszteségek felismerése és kezelése folyamatos fejlesztést (Kaizen) igényel, amelyben minden munkavállaló részt vesz. A TPS arra ösztönzi a szervezeteket, hogy folyamatosan keressék a módját a veszteségek csökkentésének és a hatékonyság növelésének.

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelvei

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapja a veszteségek minimalizálása. A TPS célja, hogy a termelési folyamat során értéket teremtsen a vevő számára, miközben a lehető legkevesebb erőforrást használja fel. Ennek eléréséhez a TPS a „hét veszteség” koncepcióját alkalmazza, melynek célja a nem értékteremtő tevékenységek azonosítása és kiküszöbölése.

A hét veszteség a következő:

  • Túltermelés: Több termék gyártása, mint amennyire szükség van, vagy hamarabb, mint amikor szükség van rá. Ez felesleges készleteket és tárolási költségeket generál.
  • Várakozás: Az emberek, gépek vagy információk várakozása. Ez időveszteséget és alacsonyabb hatékonyságot eredményez.
  • Szállítás: Felesleges anyagmozgatás a gyártási folyamaton belül. Ez károkat okozhat és növeli a költségeket.
  • Túlmunkálás: Több munka elvégzése egy terméken, mint amennyire a vevő elvárja vagy hajlandó fizetni. Ez erőforrás-pazarlást jelent.
  • Készlet: A nyersanyagok, félkész termékek és késztermékek felesleges felhalmozása. Ez tőkét köt le és növeli a tárolási költségeket.
  • Mozgás: Felesleges mozgás a munkavállalók részéről a munkahelyen. Ez fáradtságot okozhat és csökkenti a hatékonyságot.
  • Hibák: Hibás termékek gyártása, ami javítást, selejtezést vagy visszahívást eredményez.

A hét veszteség kiküszöbölése a folyamatos fejlesztés (Kaizen) révén történik, melynek célja a termelési folyamat állandó optimalizálása.

A TPS nem csupán egy termelési módszer, hanem egy filozófia, amely a tiszteleten és a munkavállalók bevonásán alapul. A veszteségek feltárása és megszüntetése egy csapatmunka, amelyben mindenki aktívan részt vesz.

A veszteség fogalmának meghatározása a termelésben

A hét veszteség (seven wastes), japánul Muda, központi eleme a Toyota Termelési Rendszernek (TPS). A Muda lényegében minden olyan tevékenység, amely nem ad hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz a vevő szemszögéből.

A TPS célja ezen veszteségek minimalizálása vagy teljes kiküszöbölése a termelési folyamat során. Ez magában foglalja a túlzott termelést, a várakozást, a felesleges szállítást, a túlzott feldolgozást, a készletezést, a felesleges mozgást és a hibákat.

A veszteségek felismerése és megszüntetése kulcsfontosságú a hatékonyság növeléséhez, a költségek csökkentéséhez és a minőség javításához.

A túlzott termelés talán a legkárosabb veszteség, mivel elrejti a többi problémát. A várakozás, legyen az gépre, emberre vagy információra való várakozás, szintén jelentős időveszteséget okoz. A felesleges szállítás növeli a sérülés kockázatát és a költségeket. A túlzott feldolgozás olyan tevékenységeket takar, amelyek nem növelik a termék értékét a vevő számára. A készletezés pénzt köt le, és növeli az elavulás kockázatát. A felesleges mozgás a munkavállalók felesleges mozgását jelenti, ami fáradtsághoz és sérülésekhez vezethet. Végül, a hibák javítást, selejtezést és a termelés lelassulását vonják maguk után.

Az első veszteség: Túltermelés (Overproduction) – Definíció és okok

A túltermelés raktárkészlet-növekedést és felesleges költségeket okoz.
A túltermelés növeli a készleteket és felesleges munkát eredményez, rontva a termelékenységet és a hatékonyságot.

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelve a veszteségek minimalizálása. A hét veszteség közül az első, és sokak szerint a legkárosabb a túltermelés (overproduction). Ez azt jelenti, hogy több terméket állítunk elő, mint amennyire a piacon éppen szükség van, vagy hamarabb, mint ahogy az szükséges lenne.

A túltermelés nem csupán azt jelenti, hogy feleslegesen gyártunk valamit. Valójában minden más veszteség forrása lehet. Ha túltermelünk, akkor felesleges készletet halmozunk fel, ami tárolási költségekkel, sérülésekkel, elavulással és az értékvesztéssel jár. Emellett a túltermelés elrejti a valódi problémákat a termelési folyamatban, például a minőségi hibákat vagy a szűk keresztmetszeteket.

A túltermelés az összes többi veszteség gyökere.

Számos oka lehet a túltermelésnek, melyek gyakran összekapcsolódnak:

  • Pontatlan előrejelzések: Ha nem tudjuk pontosan felmérni a jövőbeli keresletet, könnyen előfordulhat, hogy többet gyártunk a szükségesnél.
  • „Csak hogy biztos legyen” gondolkodásmód: Ahelyett, hogy a hatékony és rugalmas termelésre törekednénk, inkább túltermelünk, hogy elkerüljük a potenciális hiányt.
  • Folyamatok optimalizálásának hiánya: Ha a folyamatok nem hatékonyak, akkor a termelés gyorsítása érdekében könnyen a túltermeléshez folyamodunk.
  • Nagy tételben történő gyártás: A nagy szériák gyártása látszólag költséghatékonyabb lehet, de gyakran vezet túltermeléshez, mivel a kereslet nem mindig tart lépést a termeléssel.
  • Teljesítményértékelési rendszerek: Ha a termelési mutatók a legyártott mennyiségen alapulnak, az ösztönözheti a túltermelést, függetlenül a valós piaci igényektől.

A túltermelés elkerülése érdekében fontos a kereslet pontos előrejelzése, a „húzó” rendszer (pull system) alkalmazása, a folyamatos fejlesztés (Kaizen) és a rugalmas termelési folyamatok kialakítása. A cél a „just-in-time” (JIT) termelés, azaz a termékek pontosan akkor és annyi mennyiségben történő előállítása, amikor és amennyire szükség van rájuk.

A túltermelés kiküszöbölése kulcsfontosságú a lean gondolkodásmód és a Toyota Termelési Rendszer sikeres alkalmazásához. A tudatos tervezés és a folyamatos fejlesztés elengedhetetlen a valódi értékteremtéshez.

A túltermelés következményei és hatása a készletekre

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) egyik központi eleme a hét veszteség (seven wastes) minimalizálása. Ezek közül a túltermelés az egyik legkárosabb, mivel a többi veszteséget is generálhatja. A túltermelés azt jelenti, hogy többet gyártunk, mint amennyire a vevőnek szüksége van, vagy hamarabb, mint ahogy szüksége lenne rá.

A túltermelés közvetlen hatása a készletekre a készletek növekedése. Ez azt jelenti, hogy több alapanyag, félkész termék és késztermék halmozódik fel a raktárakban, a gyártósorokon és az üzletekben. A magas készletszint számos problémát okoz:

  • Lefagyasztja a tőkét: Ahelyett, hogy a pénz más, jövedelmezőbb területekre kerülne befektetésre, a készletekben „áll”.
  • Növeli a tárolási költségeket: Több helyre, energiára és munkaerőre van szükség a készletek kezeléséhez.
  • Növeli a sérülés és elavulás kockázatát: Minél tovább állnak a készletek, annál nagyobb a valószínűsége, hogy megsérülnek, elromlanak vagy elavulnak.
  • Elrejti a problémákat: A magas készletszint elfedheti a gyártási folyamat hibáit, például a minőségi problémákat vagy a hosszú átfutási időket.

A túltermelés a készletek felesleges felhalmozódásához vezet, ami nem csak a tőkét köti le, hanem elrejti a folyamatokban rejlő valódi problémákat is.

A túltermelés emellett közvetetten is hatással van a készletekre. Például, ha túltermelünk, mert azt hisszük, hogy a jövőben nagyobb lesz a kereslet, de ez nem következik be, akkor felesleges készleteket halmozunk fel. Ha pedig túltermelünk, mert nem tudjuk pontosan, hogy mennyi termékre van szükség, akkor biztonsági készleteket tartunk, ami szintén növeli a készletszintet.

A TPS célja, hogy a „just-in-time” (JIT) elvet alkalmazva csak annyit gyártsunk, amennyire a vevőnek szüksége van, és akkor, amikor szüksége van rá. Ezzel minimalizálható a túltermelés és a felesleges készletek, ami javítja a hatékonyságot, csökkenti a költségeket és növeli a versenyképességet.

A második veszteség: Várakozás (Waiting) – Az állásidő költségei

A várakozás (waiting) a Toyota Termelési Rendszer (TPS) által definiált hét veszteség egyike, és a termelési folyamat során felmerülő állásidőt jelenti. Ez az állásidő lehet a gépek meghibásodása, az anyagok hiánya, a munkatársak késése vagy bármilyen más ok, ami miatt a termelés leáll vagy lelassul.

A várakozás azért jelent veszteséget, mert semmilyen értéket nem ad hozzá a termékhez vagy szolgáltatáshoz. Ehelyett csak növeli a költségeket és csökkenti a hatékonyságot. Például, ha egy munkatársnak várakoznia kell egy alkatrészre, akkor a fizetése továbbra is kifizetésre kerül, miközben nem végez semmilyen hasznos munkát.

A várakozás különböző formákat ölthet:

  • Gépek várakozása: A gépek meghibásodása vagy karbantartása miatti állásidő.
  • Anyagok várakozása: A szükséges anyagok késedelmes érkezése vagy hiánya.
  • Munkatársak várakozása: A következő munkafolyamatra vagy utasításokra való várakozás.
  • Információk várakozása: A szükséges információk késedelmes érkezése vagy hiánya.

A várakozás nem csupán időpocsékolás; gyakran más veszteségeket is generál, például a készletek felhalmozódását és a hibák elszaporodását.

A várakozás csökkentése érdekében a TPS különböző technikákat alkalmaz, mint például a just-in-time (JIT) rendszert, amely biztosítja, hogy az anyagok csak akkor érkezzenek meg, amikor szükség van rájuk. Emellett a kaizen módszertan is fontos szerepet játszik, amely a folyamatos fejlesztésre és a problémák okainak feltárására összpontosít. A megelőző karbantartás is kulcsfontosságú a gépek meghibásodásának minimalizálása érdekében.

A várakozás minimalizálása növeli a termelékenységet, csökkenti a költségeket és javítja a minőséget. Ezáltal a vállalat versenyképesebbé válik a piacon.

A várakozás okai és a termelési folyamat optimalizálása

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) egyik központi eleme a hét veszteség (Muda) minimalizálása. A várakozás, mint a hét veszteség egyike, jelentős problémát okoz a termelési folyamatban, mivel nem ad hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz, viszont erőforrásokat köt le.

A várakozás számos okból adódhat. Gyakori, hogy gépek meghibásodása okozza a termelés leállását, amíg a karbantartás meg nem történik. Hasonlóképpen, alapanyaghiány szintén várakozást eredményezhet, ha a munkások nem tudják folytatni a munkát a szükséges alkatrészek hiánya miatt. A túlzott készletek is paradox módon várakozást okozhatnak, mivel a munkásoknak meg kell várniuk, amíg a korábbi készletek felhasználásra kerülnek.

Ezen kívül, a nem megfelelő tervezés is hozzájárulhat a várakozáshoz. Például, ha a munkafolyamatok nincsenek megfelelően szinkronizálva, az egyik állomáson dolgozóknak várniuk kell a következő állomás munkájára. A gyenge kommunikáció szintén problémákat okozhat, ha a munkások nem kapnak időben információt a feladataikról vagy a változásokról.

A várakozás csökkentése érdekében a TPS számos eszközt és technikát alkalmaz. Az 5S módszer (Szelektálás, Rendszerezés, Tisztítás, Szabványosítás, Fenntartás) segít a munkahely rendben tartásában és a szükséges eszközök gyors megtalálásában. A Just-in-Time (JIT) elv célja, hogy az alapanyagok és alkatrészek pontosan akkor érkezzenek meg, amikor szükség van rájuk, minimalizálva a készleteket és a várakozást.

A várakozás csökkentése nem csupán a hatékonyság növelését szolgálja, hanem a munkavállalók elégedettségét is javítja, mivel csökkenti a frusztrációt és a tétlenséget.

A Kaizen, vagyis a folyamatos fejlesztés elve, arra ösztönzi a munkavállalókat, hogy aktívan keressenek módokat a várakozás okainak megszüntetésére és a munkafolyamatok optimalizálására. A vizuális menedzsment eszközök, mint például a Kanban táblák, segítenek a munkásoknak nyomon követni a folyamatokat és azonosítani a szűk keresztmetszeteket, ahol a várakozás leginkább előfordul.

A harmadik veszteség: Szállítás (Transportation) – A felesleges mozgatás problémái

A felesleges mozgatás növeli az idő- és költségveszteséget.
A felesleges szállítás növeli a költségeket és a sérülés kockázatát, miközben nem ad hozzá értéket a termékhez.

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) a lean manufacturing alapja, melynek célja a veszteségek minimalizálása. A szállítás (Transportation), mint a harmadik veszteség, a termékek vagy anyagok felesleges mozgatását jelenti. Ez a mozgatás nem ad hozzá értéket a termékhez, csupán költséget generál.

A szállítási veszteség gyakran a rosszul megtervezett elrendezések, a túl nagy távolságok a munkaállomások között, vagy a nem hatékony logisztikai rendszerek eredménye. Például, ha egy alkatrészt többször kell átszállítani különböző helyszínekre a gyártási folyamat során, az nem csak időt vesz igénybe, de növeli a sérülés vagy elvesztés kockázatát is.

A felesleges szállítás nem csak pénzt pazarol, de a termelési folyamatot is lassítja, és potenciálisan minőségi problémákhoz vezethet.

A szállítási veszteségek csökkentése érdekében a TPS a következő stratégiákat alkalmazza:

  • A munkaállomások optimalizálása a távolságok minimalizálása érdekében.
  • A gyártósorok áttervezése az anyagáramlás javítása érdekében.
  • A készletek csökkentése, hogy kevesebb anyagot kelljen mozgatni.
  • A beszállítókkal való szorosabb együttműködés a szállítási idő és költségek csökkentése érdekében.

A szállítási veszteségek hatékony kezelése kulcsfontosságú a lean manufacturing elveinek megvalósításához, és a termelékenység növeléséhez.

A szállítás minimalizálásának módszerei és a lean elrendezés

A szállítás a hét veszteség egyike a Toyota Termelési Rendszerben (TPS), és a felesleges anyagmozgatást jelenti. Ez nem ad hozzá értéket a termékhez, sőt, növeli a költségeket, a sérülés kockázatát és a termelési időt. A lean elrendezés célja éppen ennek a veszteségnek a minimalizálása.

A lean elrendezés alapelve, hogy a munkafolyamatok a lehető legközelebb legyenek egymáshoz. Ezáltal csökken a távolság, amelyet az anyagoknak meg kell tenniük, így kevesebb időt és energiát igényel a szállításuk. A cél egy folyamatos áramlás kialakítása, ahol a termékek a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban haladnak végig a gyártási folyamaton.

A szállítás minimalizálásának módszerei:

  • Cellás elrendezés: A gépeket és berendezéseket a termékfolyamat sorrendjében helyezik el, létrehozva egy „U” alakú cellát, ahol a munkások könnyen hozzáférhetnek minden szükséges eszközhöz.
  • Raktár optimalizálás: A raktárakat a gyártósor közelében helyezik el, hogy a szükséges alkatrészek gyorsan és egyszerűen elérhetőek legyenek.
  • Kisebb tételszámok: A nagyobb tételszámok helyett kisebb tételszámokban történő gyártás csökkenti a folyamatok közötti anyagmozgatás mennyiségét.
  • FIFO (First-In, First-Out): Az „első be, első ki” elv alkalmazása biztosítja, hogy az anyagok a megfelelő sorrendben kerüljenek felhasználásra, elkerülve a felesleges mozgatást.

A lean elrendezés lényege, hogy a termelési folyamatot úgy alakítsuk ki, hogy a szállítás a lehető legkevesebb erőforrást igényelje és a lehető legkevesebb időt vegye igénybe.

A lean elrendezés során figyelembe kell venni a ergonómiai szempontokat is. A munkaterületet úgy kell kialakítani, hogy a munkások számára kényelmes és biztonságos legyen a munkavégzés. Ez csökkenti a sérülések kockázatát és növeli a termelékenységet. A visual management (vizuális irányítás) is fontos szerepet játszik, például egyértelmű jelölésekkel és táblákkal segítve a munkatársakat a tájékozódásban és a hatékony munkavégzésben.

A szállítás minimalizálásával és a lean elrendezés alkalmazásával a vállalatok jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, javíthatják a termelékenységet és csökkenthetik a átfutási időt. Ezenkívül a lean elrendezés hozzájárulhat a munkavállalói elégedettség növeléséhez is, mivel a munkaterület kényelmesebb és hatékonyabb lesz.

A negyedik veszteség: Túlzott feldolgozás (Over-processing) – A felesleges műveletek kiküszöbölése

A túlzott feldolgozás (over-processing) a negyedik a hét veszteség közül a Toyota Termelési Rendszerben (TPS). Ez a veszteség magában foglal minden olyan műveletet, ami nem ad hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz a vevő szemszögéből. Gyakran a túlzott feldolgozás a nem megfelelő eszközök, rossz tervezés, vagy a szabványosított eljárások hiányának eredménye.

Például, ha egy terméket többször ellenőriznek, mint amennyire szükséges, vagy ha egy alkatrészt fényesebbre políroznak, mint ahogy azt a vevő elvárja, az túlzott feldolgozásnak minősül. Ugyanígy, egy bonyolultabb, drágább megoldás alkalmazása egy egyszerűbb, olcsóbb megoldás helyett szintén ide tartozik.

A túlzott feldolgozás nem csak felesleges költségeket generál, de a folyamatokat is lassítja, és növeli a hibák kockázatát.

A túlzott feldolgozás kiküszöbölésének kulcsa a folyamatok alapos elemzése és a vevői igények pontos megértése. Ehhez elengedhetetlen a folyamatos fejlesztés (kaizen) szemlélete, aminek keretében a munkafolyamatokat rendszeresen felülvizsgáljuk és optimalizáljuk.

A túlzott feldolgozás megszüntetése érdekében a következő lépések javasoltak:

  • A felesleges lépések azonosítása és eltávolítása a folyamatokból.
  • A folyamatok egyszerűsítése és szabványosítása.
  • A megfelelő eszközök és technológiák alkalmazása.
  • A munkavállalók képzése a hatékonyabb és célirányosabb munkavégzésre.

A túlzott feldolgozás csökkentésével a vállalatok jelentős költségmegtakarítást érhetnek el, növelhetik a termelékenységet, és javíthatják a termékek vagy szolgáltatások minőségét.

A túlzott feldolgozás azonosítása és a folyamatok egyszerűsítése

A túlzott feldolgozás (over-processing) a hét veszteség egyike a Toyota Termelési Rendszerben (TPS). Lényege, hogy több munkát végzünk el egy terméken vagy szolgáltatáson, mint amennyi a vevő számára értéket teremt. Ez a többletmunka nem jár hozzáadott értékkel, viszont erőforrásokat emészt fel, növeli a költségeket és meghosszabbítja az átfutási időt.

A túlzott feldolgozás számos formában jelentkezhet. Például:

  • Túlzott ellenőrzés: Ha minden egyes munkafolyamatot többszörösen ellenőrzünk anélkül, hogy ez a minőség javulásához vezetne.
  • Felesleges funkciók: Termékek vagy szolgáltatások olyan funkciókkal való ellátása, amelyekre a vevőnek nincs szüksége, vagy nem hajlandó fizetni.
  • Túlbonyolított eljárások: Nehézkes, bonyolult folyamatok alkalmazása, amikor egyszerűbb megoldások is elegendőek lennének.
  • Többszöri adatbevitel: Ugyanazoknak az adatoknak többszörös bevitele különböző rendszerekbe.

A túlzott feldolgozás azonosítása kulcsfontosságú a TPS elveinek alkalmazásához. A folyamatokat alaposan meg kell vizsgálni, és fel kell tenni a kérdést, hogy az egyes lépések valóban szükségesek-e, és hozzáadnak-e értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz. Ha egy lépés felesleges, azt el kell hagyni, vagy egyszerűsíteni kell.

A túlzott feldolgozás megszüntetésével nem csak a költségeket csökkenthetjük, hanem javíthatjuk a hatékonyságot, lerövidíthetjük az átfutási időt, és növelhetjük a vevői elégedettséget.

A folyamatok egyszerűsítése többféle módon történhet. Például:

  1. Standardizálás: A munkafolyamatok egységesítése és a legjobb gyakorlatok alkalmazása.
  2. Automatizálás: A monoton, ismétlődő feladatok automatizálása.
  3. Jobb kommunikáció: A különböző részlegek közötti kommunikáció javítása a félreértések és a felesleges munkavégzés elkerülése érdekében.
  4. Folyamatos fejlesztés (Kaizen): A folyamatok folyamatos felülvizsgálata és javítása.

A túlzott feldolgozás elleni küzdelem egy folyamatos erőfeszítés, amely a szervezet minden szintjén elkötelezettséget igényel. A cél az, hogy minden tevékenység valódi értéket teremtsen a vevő számára, és minden felesleges lépéstől megszabaduljunk.

Az ötödik veszteség: Készlet (Inventory) – A felesleges készletek tárolásának költségei

A felesleges készletek növelik a tárolási költségeket és kockázatot.
A felesleges készletek növelik a tárolási költségeket, rontják a készpénzáramlást és akadályozzák a termelést.

A készlet, mint a hét veszteség egyike a Toyota Termelési Rendszerben (TPS), a felesleges nyersanyagok, félkész termékek és késztermékek felhalmozódását jelenti. Ez a veszteség nem csupán a tárolási helyigény miatt problémás, hanem azért is, mert elfedi a valós problémákat és pazarlásokat a termelési folyamatban.

A felesleges készlet jelentős tőkét köt le, ami máshol, például fejlesztésekben vagy marketingben hasznosítható lenne. Ezen felül, a készletek tárolása költségekkel jár: raktározás, karbantartás, biztosítás, és a termékek értékcsökkenése (elavulás, sérülés). Minél nagyobb a készlet, annál nagyobb a kockázata annak, hogy a termék elavul, megrongálódik, vagy a piaci igények megváltozása miatt értéktelenné válik.

A felesleges készlet nem csupán a tárolás költségét jelenti, hanem a hibák elfedését, a reagálóképesség csökkenését és a tőke felesleges lekötését is.

A készlet problémákat takar el, mint például a gyenge minőségbiztosítás, a megbízhatatlan szállítási lánc, vagy a hosszú átfutási idők. Ha a vállalatnak nagy készlete van, kevésbé érdekelt a problémák gyökerének feltárásában és megoldásában, hiszen a készlet „pufferként” funkcionál, elfedve a hibákat. Ez hosszú távon a versenyképesség csökkenéséhez vezethet.

A TPS célja a „just-in-time” (JIT) elv alkalmazása, ami azt jelenti, hogy a termékeket csak akkor gyártják le, amikor azokra szükség van, és csak annyit, amennyire szükség van. A JIT rendszerben a készletek minimálisra csökkentése a cél, ezáltal a vállalat rákényszerül a termelési folyamatok optimalizálására és a problémák feltárására.

A készletcsökkentés nem öncélú. A cél a termelési folyamatok javítása, a minőség növelése, és a vevői igények gyorsabb kielégítése. A felesleges készletek megszüntetése felszabadítja a tőkét, optimalizálja a munkafolyamatokat, és javítja a vállalat versenyképességét.

A készletgazdálkodás optimalizálása és a Just-in-Time (JIT) elv

A hét veszteség (muda) koncepciója központi szerepet játszik a Toyota Termelési Rendszerben (TPS). Ezen veszteségek minimalizálása kulcsfontosságú a hatékonyság növeléséhez és a költségek csökkentéséhez. A készletgazdálkodás optimalizálása és a Just-in-Time (JIT) elv szorosan kapcsolódik ehhez a törekvéshez.

A készlet, mint veszteség (azaz a felesleges készlet), abból adódik, hogy a szükségesnél több alapanyag, félkész termék vagy késztermék van raktáron. Ez a felesleges készlet leköti a tőkét, helyet foglal, növeli a tárolási költségeket, és a termékek elavulásának vagy károsodásának kockázatát hordozza magában. A JIT célja, hogy ezt a veszteséget megszüntesse.

A Just-in-Time (JIT) egy olyan termelési stratégia, amelynek lényege, hogy a termékek pontosan akkor és annyit állítanak elő, amikor és amennyire szükség van rájuk. Ezzel elkerülhető a felesleges készletek felhalmozódása. A JIT megvalósításához elengedhetetlen a hatékony kommunikáció a beszállítókkal, a termelési folyamatok pontos tervezése és a minőségbiztosítás.

A JIT lényege a „pull” rendszer, ahol a kereslet húzza (pull) a termelést, szemben a „push” rendszerrel, ahol a termelés tolja (push) a termékeket a piacra.

A JIT elvének alkalmazása számos előnnyel jár. Csökkenti a készletezési költségeket, javítja a termékek minőségét (mivel a hibák hamarabb kiderülnek), és növeli a termelési folyamatok rugalmasságát. Ugyanakkor a JIT bevezetése kihívásokat is jelenthet. Megköveteli a beszállítókkal való szoros együttműködést, a termelési folyamatok optimalizálását, és a munkavállalók folyamatos képzését.

A JIT rendszer hatékony működéséhez elengedhetetlen a Kanban rendszer alkalmazása. A Kanban egy vizuális jelzőrendszer, amely jelzi, mikor van szükség új alkatrészekre vagy termékekre. Ez biztosítja, hogy a termelés folyamatos legyen, anélkül, hogy felesleges készletek halmozódnának fel.

A készletcsökkentésen túl, a JIT hozzájárul a többi veszteségfajta minimalizálásához is. Például, a rövidebb átfutási idő csökkenti a várakozás veszteségét, a jobb minőség pedig a hibák okozta veszteségeket. A JIT tehát nem csak egy készletgazdálkodási módszer, hanem egy átfogó termelési filozófia, amely a folyamatos fejlesztésre és a veszteségek minimalizálására törekszik.

A hatodik veszteség: Mozgás (Motion) – A felesleges emberi mozgások csökkentése

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) a hatodik veszteségként azonosítja a felesleges mozgást (Motion). Ez nem a termék mozgására vonatkozik, hanem a dolgozók által végzett szükségtelen mozdulatokra, amelyek nem adnak hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz. Ide tartozik minden, ami túlmutat a minimálisan szükséges mozgáson a feladat elvégzéséhez.

A felesleges mozgás fáradtságot, sérüléseket és időveszteséget okozhat. Ha egy munkavállalónak folyamatosan messzire kell nyúlnia egy szerszámért, vagy sokat kell sétálnia az alkatrészekért, az nemcsak időt rabol, hanem növeli a fizikai megterhelést is.

A cél a munkafolyamatok ergonómiailag optimalizálása, hogy a munkavállalók könnyedén és hatékonyan végezhessék a feladataikat.

A felesleges mozgás csökkentésére számos módszer létezik:

  • A munkaállomások átrendezése: A gyakran használt eszközöket és alkatrészeket a munkavállaló közelébe kell helyezni.
  • Standardizált munkafolyamatok: A munkafolyamatok rögzítése és optimalizálása csökkenti a találgatást és a szükségtelen mozgásokat.
  • Ergonómiai fejlesztések: A munkaállomások és a szerszámok tervezése a munkavállalók fizikai igényeinek megfelelően.
  • Oktatás és képzés: A munkavállalók képzése a helyes testtartásra és a hatékony mozgásra.

A mozgásveszteség megszüntetése nem csupán a hatékonyság növelését szolgálja, hanem a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvását is. A kevesebb felesleges mozgás kevesebb fáradtságot és sérülést jelent, ami hozzájárul a jobb munkakörnyezethez és a nagyobb termelékenységhez.

A TPS-ben a mozgásveszteség csökkentése folyamatos törekvés. A rendszeres felülvizsgálatok és fejlesztések biztosítják, hogy a munkafolyamatok mindig a lehető legoptimálisabbak legyenek.

A mozgás optimalizálása ergonómiai szempontok alapján

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) egyik kulcsfontosságú eleme a veszteségek minimalizálása. A mozgás vesztesége (motion waste) az egyik a hét veszteség közül, és a munkavégzés során feleslegesen megtett mozdulatokat, sétákat, nyúlásokat jelenti. Ezek a mozdulatok nem adnak hozzá értéket a termékhez, viszont időt és energiát emésztenek fel, növelik a fáradtságot és potenciálisan sérüléseket okozhatnak.

A mozgás optimalizálása az ergonómiai szempontok figyelembevételével kulcsfontosságú a TPS-ben. Az ergonómia a munkakörnyezet és a munkafolyamatok emberi testhez való igazításával foglalkozik. A cél a hatékonyság növelése a munkavégzés közbeni terhelés csökkentésével.

Például, ha egy munkásnak gyakran kell messzire nyúlnia egy alkatrészért, ez felesleges mozgást generál. Az alkatrészek közelebb helyezésével, vagy a munkaállomás áttervezésével a mozgás vesztesége jelentősen csökkenthető. Ezzel nem csak a termelékenység nő, hanem a munkás fizikai terhelése is csökken, ami kevesebb sérülést és betegszabadságot eredményez.

A TPS-ben a mozgás veszteségének csökkentésére alkalmazott módszerek közé tartozik a 5S módszertan (Szelektálás, Rendszerezés, Tisztítás, Szabványosítás, Fenntartás). A 5S segít a munkahely szervezésében, a felesleges tárgyak eltávolításában és a szükséges eszközök könnyen elérhetővé tételében.

A jól megtervezett és ergonómiailag optimalizált munkaállomások nem csak a termelékenységet növelik, hanem a munkavállalók elégedettségét és egészségét is javítják.

A mozgás optimalizálása magában foglalhatja a munkamódszerek átgondolását is. Például, ha egy munkásnak többször kell megfordulnia egy feladat elvégzéséhez, a munkafolyamat áttervezésével minimalizálhatóak a felesleges fordulatok.

A folyamatos fejlesztés (Kaizen) elve a TPS-ben szintén fontos szerepet játszik a mozgás veszteségének csökkentésében. A munkavállalók folyamatosan figyelik a munkafolyamatokat, és javaslatokat tesznek a mozgás optimalizálására. Ez a folyamatos visszacsatolás és fejlesztés biztosítja, hogy a mozgás vesztesége a lehető legkisebb legyen.

A hetedik veszteség: Hibák (Defects) – A selejt és javítás költségei

A selejtköltségek jelentősen növelik a gyártási veszteségeket.
A hibák nemcsak anyagi veszteséget okoznak, hanem rontják a vevői elégedettséget és a termelés hatékonyságát is.

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) célja a veszteségek minimalizálása, és ennek egyik kulcsfontosságú eleme a hét veszteség (seven wastes) azonosítása és megszüntetése. Ezek a veszteségek a termelés során felmerülő olyan tevékenységek, amelyek nem adnak hozzá értéket a termékhez vagy szolgáltatáshoz.

A hetedik veszteség a hibák (defects), ami a selejtet és a javítás költségeit foglalja magában. Ez a veszteség talán a legnyilvánvalóbb, hiszen közvetlenül befolyásolja a termék minőségét és a vállalat nyereségességét. A hibás termékek javítása, újragyártása vagy selejtezése idő- és erőforrás-pazarlást jelent. Mindemellett a hibák a vevői elégedettség csökkenéséhez is vezethetnek, ami hosszú távon a vállalat hírnevét is ronthatja.

A hibák okai sokrétűek lehetnek, kezdve a tervezési hibáktól, a nem megfelelő alapanyagokon át, egészen a gyártási folyamatokban rejlő problémákig. Például, egy rosszul beállított gép hibás termékeket gyárthat, vagy egy képzetlen munkavállaló nem megfelelően végezheti el a feladatát, ami szintén hibákhoz vezethet.

A hibák nem csak a közvetlen költségek miatt jelentenek problémát, hanem azért is, mert elfedik a mögöttes problémákat. Ha a hibákat csak javítjuk, ahelyett, hogy a kiváltó okokat szüntetnénk meg, a probléma újra és újra fel fog merülni.

A hibák minimalizálása érdekében a TPS a minőségbiztosítási rendszerek alkalmazását szorgalmazza, amelyek célja a hibák megelőzése és korai felismerése. Ilyen rendszerek például a Poka-Yoke (hibabiztosítás), amely a hibák előfordulását hivatott megakadályozni, és a Jidoka (automatizálás emberi érintésse), amely lehetővé teszi a gyártósor leállítását hiba esetén, ezzel megakadályozva a hibás termékek további gyártását. Ezen eszközök alkalmazásával a vállalatok jelentősen csökkenthetik a hibák számát és a hozzájuk kapcsolódó költségeket.

A hibák okainak feltárása és a minőségbiztosítási rendszerek

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelve a veszteségek minimalizálása. A hét veszteség (seven wastes) felismerése és megszüntetése kulcsfontosságú a minőségbiztosítási rendszerek hatékony működéséhez. Ezek a veszteségek közvetlenül hozzájárulnak a hibák kialakulásához, ezért a feltárásuk elengedhetetlen.

A túltermelés az egyik legkárosabb veszteség, mivel más veszteségeket is generál. Ha többet termelünk, mint amennyire szükség van, felesleges készleteket halmozunk fel, ami tárolási problémákhoz, minőségromláshoz és rejtett hibákhoz vezethet. A hibák okainak feltárása ebben az esetben a termelési folyamatok optimalizálását és a vevői igények pontosabb felmérését jelenti.

A várakozás, legyen szó alkatrészekre, gépekre vagy információra várakozásról, szintén jelentős veszteség. Ez késésekhez, a termelékenység csökkenéséhez és a hibák felderítésének elhúzódásához vezethet. A minőségbiztosítási rendszereknek fel kell tárniuk a várakozás okait és meg kell szüntetniük azokat, például a folyamatok szinkronizálásával és a hatékony kommunikáció biztosításával.

A készletek felhalmozása elrejti a problémákat. A cél a készletek csökkentése annak érdekében, hogy a problémák felszínre kerüljenek és megoldhatóvá váljanak.

A felesleges szállítás és felesleges mozgás szintén növelik a hibák kockázatát. A termékek felesleges mozgatása sérülésekhez vezethet, míg a dolgozók felesleges mozgása fáradtsághoz és figyelmetlenséghez, ami hibákhoz vezethet. A minőségbiztosítási rendszereknek a munkahelyek ergonómiai szempontból történő optimalizálására és a szállítási útvonalak lerövidítésére kell törekedniük.

A túlzott feldolgozás azt jelenti, hogy többet teszünk a termékkel, mint amennyire a vevő elvárja. Ez felesleges költségeket és hibákat okozhat. A minőségbiztosítási rendszereknek fel kell tárniuk azokat a folyamatokat, amelyek túlzott feldolgozáshoz vezetnek, és meg kell szüntetniük azokat.

A hibák a legközvetlenebb veszteség. A hibás termékek selejtezéséhez, javításához és a vevői elégedetlenséghez vezetnek. A minőségbiztosítási rendszereknek a hibák okainak feltárására és a megelőzésére kell összpontosítaniuk, például a folyamatok standardizálásával, a dolgozók képzésével és a hatékony ellenőrzéssel.

A kihasználatlan kreativitás az a veszteség, amikor a dolgozók tudását és tapasztalatát nem használjuk ki a folyamatok fejlesztésére. A minőségbiztosítási rendszereknek ösztönözniük kell a dolgozókat a problémák feltárására és a megoldások javaslatára.

A hét veszteség kapcsolata a Lean menedzsment egyéb eszközeivel

A hét veszteség (Muda) felismerése és eliminálása a Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapköve, szorosan összefonódva a Lean menedzsment egyéb eszközeivel. A Kaizen, a folyamatos fejlesztés elve, például a veszteségek folyamatos azonosítására és megszüntetésére irányul. A Kaizen csapatok a hét veszteség szempontjait figyelembe véve keresik a javítási lehetőségeket, ezzel biztosítva a folyamatok hatékonyságának növekedését.

A Just-in-Time (JIT) elv a készletek minimalizálására törekszik, így közvetlenül csökkenti a készletezésből adódó veszteséget. A JIT bevezetésével a gyártás pontosan a szükséges időben és mennyiségben történik, elkerülve a felesleges termelést és a hozzá kapcsolódó tárolási költségeket. A Kanban rendszer a JIT megvalósításának egyik eszköze, vizuálisan jelzi a termelési igényeket, megelőzve a túlzott termelést és a várakozást.

A Standardizált Munka kulcsfontosságú a veszteségek elleni küzdelemben, mivel egyértelműen meghatározza a legjobb gyakorlatokat, minimalizálva a hibákat és a variációkat.

A Poka-Yoke, azaz a hibabiztosítási módszerek alkalmazása a hibák megelőzésére fókuszál, csökkentve a selejtből és javításból adódó veszteséget. A Poka-Yoke eszközök beépítése a folyamatokba biztosítja, hogy a hibák ne juthassanak tovább a következő lépésbe.

A Teljeskörű Termelékenység Menedzsment (TPM) a berendezések hatékony működésének biztosítására törekszik, minimalizálva a leállásokból és a lassú működésből adódó veszteségeket. A TPM a karbantartási feladatok proaktív megközelítését jelenti, megelőzve a váratlan hibákat és a termelés kiesését.

A 5S módszertan (Szelektálás, Rendszerezés, Tisztítás, Szabványosítás, Fenntartás) a munkahely rendezettségének és tisztaságának megteremtésére szolgál, ami közvetlenül befolyásolja a hatékonyságot és csökkenti a felesleges mozgást és a keresést. Egy jól szervezett munkaterület csökkenti a balesetek kockázatát is.

A hét veszteség elleni küzdelem gyakorlati példái különböző iparágakban

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelvei között kiemelkedő helyet foglal el a hét veszteség (Muda) kiküszöbölése. Ezek a veszteségek a következők: túltermelés, várakozás, szállítás, túlmunkálás, készletek, mozgás és hibák. A különböző iparágakban a hét veszteség elleni küzdelem eltérő gyakorlati példákban nyilvánul meg.

Az autóiparban a túltermelés minimalizálása érdekében a „just-in-time” (JIT) elvet alkalmazzák. Ez azt jelenti, hogy az alkatrészek csak akkor érkeznek meg a gyártósorra, amikor azokra szükség van. A várakozás csökkentésére a gyártósorok optimalizálásával, a mozgás minimalizálására pedig ergonomikus munkaállomások kialakításával törekednek. A hibák megelőzésére pedig szigorú minőségellenőrzési folyamatokat alkalmaznak.

Az élelmiszeriparban a készletek minimalizálása a legfontosabb kihívás. A romlandó termékek miatt a túl sok készlet jelentős veszteséget okozhat. Ezért a kereslet pontos előrejelzésére és a szállítás optimalizálására helyezik a hangsúlyt. A hibák elkerülése érdekében szigorú higiéniai előírásokat és minőségellenőrzési rendszereket vezetnek be.

A szolgáltató szektorban, például a kórházakban, a várakozási idő csökkentése kulcsfontosságú. A betegutak optimalizálásával, a beutalók és vizsgálatok időpontjának összehangolásával, valamint a digitális technológiák alkalmazásával jelentősen csökkenthetők a várakozási idők. A túlmunkálás elkerülése érdekében a feladatok egyenletes elosztására és a dolgozók képzésére fordítanak figyelmet.

A veszteségek elleni küzdelem nem egyszeri projekt, hanem folyamatos fejlesztési folyamat, amely a szervezet minden szintjét érinti.

A szoftverfejlesztésben a „lean” módszertan alkalmazásával a felesleges funkciók és dokumentáció elkerülésére törekednek. A túltermelés itt a felesleges kód írását jelenti, a várakozás pedig a jóváhagyásokra vagy a tesztelésekre való várakozást. A hibák minimalizálása érdekében automatizált tesztelési eljárásokat és kódellenőrzéseket alkalmaznak.

A logisztikai szektorban a szállítás optimalizálása a legfontosabb. Az útvonaltervezés javításával, a raktárak hatékonyabb elrendezésével és a szállítójárművek kihasználtságának növelésével jelentős költségmegtakarítás érhető el. A hibák elkerülése érdekében pedig fejlett nyomkövetési rendszereket alkalmaznak.

A veszteségek mérésének és nyomon követésének módszerei

A veszteségek mérésével folyamatosan javítható a termelékenység.
A veszteségek mérésére gyakran használnak időstudatossági térképezést, amely vizualizálja a folyamatok hatékonyságát.

A veszteségek mérésének és nyomon követésének módszerei kritikus fontosságúak a Toyota Termelési Rendszer (TPS) hatékony működéséhez. Ezek a módszerek teszik lehetővé a folyamatos fejlesztést (Kaizen) és a pazarlás minimalizálását.

Számos módszer létezik a veszteségek azonosítására és számszerűsítésére. Ezek közül néhány:

  • Értékáram térképezés (Value Stream Mapping – VSM): Ez a vizuális eszköz segít azonosítani az értékteremtő és nem értékteremtő tevékenységeket a teljes folyamat során. A térkép alapján láthatóvá válnak a szűk keresztmetszetek és a pazarlások.
  • Gemba Walk: A menedzsment személyesen járja be a termelési területet, hogy első kézből tapasztalja meg a problémákat és a veszteségeket. A Gemba szó a „valódi helyszínt” jelenti.
  • Andon rendszer: Egy vizuális jelzőrendszer, amely figyelmeztet a problémákra a termelési területen. A lámpák vagy kijelzők azonnal jelzik, ha valahol leállás, minőségi probléma vagy más rendellenesség történik.
  • OEE (Overall Equipment Effectiveness): Ez a mutató a berendezések teljesítményét méri, figyelembe véve a rendelkezésre állást, a teljesítményt és a minőséget. Az alacsony OEE rávilágít a veszteségekre.

A mérés során gyűjtött adatok elemzése elengedhetetlen. Statisztikai folyamatszabályozás (SPC) technikákat alkalmaznak a folyamatok stabilitásának és képességének felmérésére. A diagramok, például a Pareto-diagramok segítenek rangsorolni a legjelentősebb veszteségeket, hogy a fejlesztési erőfeszítéseket a legfontosabb területekre lehessen összpontosítani.

A veszteségek nyomon követésének célja, hogy a folyamatos fejlesztés révén a lehető legkevesebb erőforrással a lehető legjobb minőségű terméket állítsuk elő a lehető legrövidebb idő alatt.

A veszteségekkel kapcsolatos adatokat rendszeresen felül kell vizsgálni és elemezni. Ez a folyamat lehetővé teszi a trendek azonosítását és a korrekciós intézkedések hatékonyságának mérését. A PDCA (Plan-Do-Check-Act) ciklus alkalmazása biztosítja, hogy a fejlesztési erőfeszítések folyamatosak és fenntarthatóak legyenek.

A mérési és nyomon követési rendszereknek átláthatóknak és könnyen érthetőnek kell lenniük a munkavállalók számára. Ez biztosítja, hogy mindenki részt vegyen a veszteségek azonosításában és megszüntetésében.

A hét veszteség és a digitális technológiák

A Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelve a veszteségek minimalizálása. A hét veszteség (seven wastes) azonosítása és megszüntetése kulcsfontosságú a lean gyártásban. Ezek a veszteségek: túltermelés, várakozás, szállítás, túlmunkálás, készletek, mozgás és hibák. A digitális technológiák alkalmazása jelentősen hozzájárulhat ezen veszteségek csökkentéséhez.

A túltermelés, vagyis a szükségesnél több termék gyártása, elkerülhető a kereslet pontosabb előrejelzésével, amihez fejlett analitikai eszközök és gépi tanulás alkalmazható. A várakozás csökkenthető a folyamatok digitalizálásával és automatizálásával, például robotok és automatizált anyagmozgatás segítségével. A szállítás optimalizálható a logisztikai folyamatok digitalizálásával és a nyomkövetési technológiák alkalmazásával, ami valós idejű információt biztosít az anyagok mozgásáról.

A túlmunkálás, vagyis a felesleges lépések elvégzése, kiküszöbölhető a folyamatok digitalizált modellezésével és szimulációjával, ami lehetővé teszi a nem hatékony lépések azonosítását és megszüntetését. A készletek minimalizálhatók a just-in-time (JIT) elv alkalmazásával, amit digitális ellátási lánc menedzsment rendszerek támogatnak. A mozgás, vagyis a felesleges mozgás a munkahelyen, csökkenthető a digitális munkaállomás tervezéssel és az ergonómiai szempontok figyelembevételével, amiket szoftverek segítenek.

A hibák megelőzhetők a minőségellenőrzési folyamatok digitalizálásával és automatizálásával, például gépi látással és szenzorokkal, amelyek valós időben észlelik a hibákat.

A digitális technológiák tehát nem csupán eszközök, hanem a lean gyártás elengedhetetlen elemei, amelyek lehetővé teszik a hét veszteség hatékonyabb kezelését és a termelékenység növelését.

A jövőbeni kihívások a veszteségek csökkentésében

A hét veszteség (Muda) folyamatos csökkentése a Toyota Termelési Rendszer (TPS) alapelve. A jövőben azonban a veszteségek csökkentése új kihívások elé néz. Az automatizáció és a digitalizáció terjedésével a hagyományos veszteségek, mint például a túltermelés vagy a felesleges mozgás, új formákat ölthetnek. A gépek közötti kommunikáció hiányosságai például a várakozási időt növelhetik, míg a komplex algoritmusok hibái újfajta selejtet eredményezhetnek.

Egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni a „rejtett” veszteségekre, amelyek nem feltétlenül láthatóak a termelési folyamatban. Ilyen lehet például a nem megfelelően használt adat, ami döntéshozatali hibákhoz vezethet, vagy a munkavállalók képességeinek alulbecslése, ami a kreativitás és az innováció elfojtásához vezet.

A jövőben a versenyképesség kulcsa a veszteségek teljes körű feltérképezése és felszámolása lesz, figyelembe véve a technológiai fejlődésből adódó új lehetőségeket és veszélyeket.

A fenntarthatósági szempontok is egyre fontosabb szerepet játszanak. A hulladék minimalizálása, az energiahatékonyság növelése és a környezeti terhelés csökkentése mind olyan területek, ahol a veszteségek csökkentése hozzájárulhat a vállalat hosszú távú sikeréhez.

A globális ellátási láncok komplexitása további kihívásokat jelent. A logisztikai folyamatok optimalizálása, a készletek hatékony kezelése és a kockázatok minimalizálása mind elengedhetetlen a veszteségek elkerülése érdekében.

Share This Article
Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük