Transzfertanulás (transfer learning): A gépi tanulási modellek újrahasznosításának technikája és célja

A transzfertanulás a gépi tanulás egyik hasznos módszere, amely lehetővé teszi, hogy egy már megtanult modell tudását új feladatokra is alkalmazzuk. Ez gyorsítja a tanulást és javítja a teljesítményt, különösen kevés adat esetén.
ITSZÓTÁR.hu
42 Min Read
Gyors betekintő

A gépi tanulás világa folyamatosan fejlődik, és ezzel együtt nő az igény a hatékonyabb, gyorsabb és kevesebb erőforrást igénylő modellek iránt. A hagyományos megközelítések gyakran hatalmas adatmennyiséget és jelentős számítási kapacitást igényelnek, ami sok esetben korlátot jelenthet. Ezen kihívásokra kínál elegáns és rendkívül hatékony megoldást a transzfertanulás, más néven transfer learning. Ez a technika alapjaiban változtatja meg a gépi tanulási modellek fejlesztésének és alkalmazásának módját, lehetővé téve a már meglévő tudás újrahasznosítását új feladatok megoldására.

A transzfertanulás lényege, hogy egy olyan modellt, amelyet egy nagy adathalmazzal és egy kapcsolódó feladaton már betanítottak, alapul veszünk, és annak megtanult tudását, mintázatait, jellemzőit felhasználjuk egy új, gyakran kisebb adathalmazzal és eltérő, de valamilyen módon rokon feladaton. Gondoljunk erre úgy, mint az emberi tanulásra: ha valaki már megtanult biciklizni, sokkal könnyebben tanul meg motorozni, mint az, aki még sosem ült kétkerekűn. Az alapvető egyensúlyérzék és koordináció már megvan, csak adaptálni kell az új helyzethez, finomhangolva a korábban megszerzett képességeket az új környezet specifikus igényeihez.

Ez a módszer különösen értékes a mélytanulás (deep learning) területén, ahol a komplex neurális hálózatok betanítása rendkívül idő- és erőforrás-igényes lehet. Egy nulláról épített, sok rétegből álló mély neurális hálózat betanítása hetekig vagy akár hónapokig is eltarhat, még a legerősebb GPU-kkal is, jelentős energiafogyasztással és pénzügyi befektetéssel. A transzfertanulás révén ez az idő drámaian lecsökkenthető, miközben a modell teljesítménye is javulhat, különösen akkor, ha a célfeladathoz rendelkezésre álló adatok korlátozottak.

A transzfertanulás nem csupán egy technikai optimalizáció, hanem egy paradigmaváltás, amely a gépi tanulási rendszerek fejlesztését a kumulatív tudásépítés felé tereli, ellentétben a minden egyes feladatnál történő „újrakezdéssel”. Ezáltal a mesterséges intelligencia alkalmazása szélesebb körben elérhetővé válik, lehetővé téve kisebb csapatok és vállalatok számára is, hogy kihasználják a legmodernebb modellek erejét anélkül, hogy hatalmas infrastruktúrába kellene beruházniuk.

Miért van szükség transzfertanulásra? A hagyományos gépi tanulás korlátai és a tudás újrafelhasználásának előnyei

A hagyományos gépi tanulási modellek fejlesztése során általában minden egyes feladathoz egy teljesen új modellt kell betanítani, a nulláról. Ez azt jelenti, hogy minden alkalommal, amikor egy új problémát szeretnénk megoldani – legyen az képek osztályozása, szövegek elemzése vagy adatok előrejelzése –, szükség van egy nagy mennyiségű, címkézett adatra és jelentős számítási teljesítményre a modell betanításához. Ez a megközelítés, bár elméletileg robusztus, a gyakorlatban számos komoly kihívást vet fel, amelyek korlátozzák a gépi tanulás széleskörű alkalmazását.

Először is, a címkézett adatok beszerzése rendkívül költséges és időigényes folyamat. Számos területen, mint például az orvosi diagnosztika, a jogi dokumentumok elemzése, vagy a ritka események (pl. ipari hibák) detektálása, a címkézéshez szakértői tudás szükséges. Egy radiológiai képfelismerő rendszerhez például radiológusoknak kell minden képhez pontos diagnózist rendelniük, ami hatalmas emberi erőforrást és időt igényel, gyakran milliós nagyságrendű költségeket generálva.

Másodszor, még ha rendelkezésre is állnak az adatok, a komplex modellek, különösen a mély neurális hálózatok betanítása óriási számítási erőforrásokat emészt fel. Ez nemcsak pénzügyi terhet jelent a GPU farmok üzemeltetése és az energiafogyasztás miatt, hanem jelentős környezeti lábnyommal is jár. Egy nagyméretű nyelvi modell betanítása több tonna szén-dioxid kibocsátásával járhat, ami fenntarthatósági aggályokat vet fel a mesterséges intelligencia növekvő energiaigényével kapcsolatban.

Harmadrészt, a legtöbb valós probléma esetében nem áll rendelkezésre elegendő adat ahhoz, hogy egy komplex modellt hatékonyan betanítsunk a nulláról anélkül, hogy a modell túltanulná (overfitting) az adott, korlátozott adathalmazt. A túltanulás azt jelenti, hogy a modell kiválóan teljesít a betanító adatokon, de gyengén az új, ismeretlen adatokon, mert túl specifikus, zajos mintákat tanult meg, ahelyett, hogy általánosítható, robusztus tudásra tett volna szert. Kisebb adathalmazok esetén ez a kockázat jelentősen megnő, mivel a modell könnyen „memorizálja” az egyedi zajokat és anomáliákat az adatokban, ahelyett, hogy a mögöttes, valódi összefüggéseket fedezné fel.

Ezek a korlátok ösztönözték a kutatókat arra, hogy olyan módszereket keressenek, amelyek lehetővé teszik a már megszerzett tudás hatékonyabb felhasználását. A transzfertanulás pontosan ezt a célt szolgálja: áthidalja az adat- és erőforrás-szükséglet okozta szakadékot, és demokratizálja a gépi tanulás, különösen a mélytanulás alkalmazását. Ahelyett, hogy minden alkalommal a nulláról kezdenénk, egy már „okos” modellre építkezhetünk, felgyorsítva a fejlesztési ciklust és javítva a végső modell teljesítményét.

A transzfertanulás nem csupán egy technikai megoldás, hanem egy paradigmaváltás a gépi tanulásban, amely a tudás kumulatív építkezését helyezi előtérbe a minden egyes feladatnál történő újrakezdés helyett, jelentősen csökkentve az erőforrásigényt és növelve az alkalmazások skálázhatóságát.

A transzfertanulás alapelvei és működése: Hogyan történik a tudásátadás?

A transzfertanulás alapvető gondolata az, hogy a gépi tanulási modellekben tárolt tudás – azaz a betanítás során megszerzett jellemzők és mintázatok – nem feltétlenül specifikus egyetlen feladatra. Ehelyett gyakran általánosítható jellemzőket tanulnak meg, amelyek más, rokon feladatokban is hasznosíthatók. Ez a hierarchikus jellemzőtanulás különösen jellemző a mély neurális hálózatokra, ahol a hálózat különböző rétegei eltérő szintű absztrakciókat sajátítanak el.

Képfelismerő feladatoknál például egy nagy adathalmazon (mint az ImageNet) betanított konvolúciós neurális hálózat (CNN) az első rétegeiben olyan alapvető vizuális jellemzőket tanul meg felismerni, mint az élek, sarkok, textúrák vagy színátmenetek. Ezek a jellemzők univerzálisak, függetlenül attól, hogy a végső feladat macskákat, autókat, vagy daganatos sejteket osztályoz. A hálózat mélyebb rétegei már komplexebb, magasabb szintű absztrakciókat – például objektumrészeket (szemek, kerekek) vagy egész objektumokat – ismernek fel, amelyek szintén adaptálhatók egy új feladat specifikus igényeihez.

A transzfertanulás két fő megközelítése az előtanított modell (pre-trained model) felhasználása során, amelyek a célfeladathoz rendelkezésre álló adatok mennyiségétől és a forrás-cél domén közötti hasonlóságtól függően alkalmazhatók:

  1. Jellemzőkinyerés (Feature Extraction): Ebben az esetben az előtanított modell konvolúciós alapját (vagy a mélytanuló modell rétegeinek nagy részét, pl. egy BERT encoderét) rögzítjük, azaz a súlyaikat nem módosítjuk a betanítás során. Az előtanított modell ekkor egy statikus jellemzőkinyerőként funkcionál, amely a bemeneti adatokból magas szintű, releváns jellemzővektorokat állít elő. Ezeket a kinyert jellemzőket aztán egy egyszerűbb gépi tanulási algoritmus (pl. Support Vector Machine – SVM, logisztikus regresszió, vagy egy kis, új neurális hálózat) betanítására használjuk. Ez a módszer akkor ideális, ha az új feladat adathalmaza viszonylag kicsi, és a régi és új feladat közötti hasonlóság magas. Előnye, hogy gyors és kevés számítási erőforrást igényel, mivel csak a kinyert jellemzőkön kell tanítani a végső osztályozót.
  2. Finomhangolás (Fine-tuning): Ez a megközelítés magában foglalja az előtanított modell rétegeinek (vagy azok egy részének) további betanítását az új, specifikus adathalmazzal. Az előtanított modell súlyait inicializálásként használjuk, és fokozatosan adaptáljuk őket az új feladatra. Gyakran csak a felsőbb rétegeket finomhangoljuk, míg az alsóbb, általánosabb jellemzőket kinyerő rétegeket rögzítve hagyjuk. Az alsóbb rétegek „befagyasztása” segít elkerülni a túltanulást, különösen kisebb adathalmazok esetén, és stabilizálja a betanítási folyamatot, mivel az alapvető, általánosítható tudás nem sérül. A finomhangolás akkor a leghatékonyabb, ha az új adathalmaz valamivel nagyobb, és az új feladat némileg eltér az eredetitől, de még mindig van átfedés a domének között. Ez a módszer általában jobb teljesítményt eredményez, mint a puszta jellemzőkinyerés, mivel a modell képes a célfeladatra specifikusabb jellemzőket is megtanulni.

Fontos megérteni, hogy a finomhangolás során általában alacsonyabb tanulási rátát (learning rate) alkalmazunk, mint a kezdeti betanításnál. Ennek oka, hogy elkerüljük az előtanított súlyok drasztikus megváltoztatását, és csak finoman, iteratívan adaptáljuk őket az új adatokhoz. Ezenkívül gyakran alkalmaznak fokozatos finomhangolást: először csak a legfelső rétegeket tanítják be, majd fokozatosan „olvasztanak fel” és finomhangolnak mélyebb rétegeket is, amint a modell stabilitása ezt lehetővé teszi. Ez a stratégia segít a túltanulás elkerülésében és a konvergencia felgyorsításában.

A transzfertanulás típusai: Különböző forgatókönyvek a tudásátadásra

Bár a jellemzőkinyerés és a finomhangolás a gyakorlatban a legelterjedtebb megközelítések, a transzfertanulásnak számos elméleti típusa létezik, attól függően, hogy milyen az adatok eloszlása és a feladatok jellege a forrás- és célterület (domén) között. Ezek a tipológiák segítenek megérteni a transzfertanulás széles spektrumát és a mögöttes elméleti kereteket.

1. Induktív transzfertanulás (Inductive transfer learning)

Ez a leggyakoribb és legszélesebb körben alkalmazott forma, amelyet fentebb is részleteztünk a jellemzőkinyerés és finomhangolás kapcsán. Az induktív transzfertanulás során a forrás- és célfeladatok eltérőek. A forrás- és célterület (domain) lehet azonos vagy különböző. Ennek a típusnak a kulcsfontosságú jellemzője, hogy a célterületen rendelkezésre állnak címkézett adatok, bár általában korlátozott mennyiségben. A cél az, hogy a forrásterületen szerzett tudás segítsen a célfeladat jobb teljesítményében, még akkor is, ha a célterületen kevés címkézett adat áll rendelkezésre. Például, ha egy modellt nagy mennyiségű általános képen tanítottak be objektumfelismerésre (forrásfeladat), és ezt a tudást felhasználjuk egy specifikus orvosi képfelismerési feladatra (célfeladat), ahol kevés címkézett orvosi kép áll rendelkezésre. Az induktív transzfertanulás a leggyakoribb forgatókönyv a mélytanulásban, ahol az előtanított modellek finomhangolása történik.

2. Transzduktív transzfertanulás (Transductive transfer learning)

Ebben az esetben a forrás- és célfeladatok azonosak, de a forrás- és célterület adateloszlása különböző. A célterületen nincsenek címkézett adatok, vagy csak nagyon kevés. A hangsúly az adatok eloszlásának különbségeire helyeződik, és a modellnek képesnek kell lennie arra, hogy áthidalja ezt az eltérést. Például, ha egy modellt angol nyelvű szövegeken tanítottak be hangulatelemzésre (forrásterület), és ugyanezt a feladatot szeretnénk megoldani német nyelvű szövegeken (célterület), ahol kevés vagy egyáltalán nincs címkézett német adat. A cél az, hogy a modell képes legyen jól teljesíteni a német szövegeken, kihasználva az angol adatokból szerzett tudást, miközben adaptálódik a német nyelvre jellemző mintákhoz és statisztikákhoz. A domén adaptáció (domain adaptation) a transzduktív transzfertanulás egy speciális esete, ahol a forrás- és célterület közötti eloszlásbeli különbségeket próbálják minimalizálni, gyakran anélkül, hogy a célterületen címkézett adatokra lenne szükség. Ez gyakran történik invariáns jellemzők tanulásával, amelyek mindkét doménben konzisztensek.

3. Felügyelet nélküli transzfertanulás (Unsupervised transfer learning)

Ez a típus akkor fordul elő, ha sem a forrás-, sem a célterületen nincsenek címkézett adatok. A cél az, hogy a forrásterületen felügyelet nélküli módon (például klaszterezéssel, dimenziócsökkentéssel vagy generatív modellekkel) szerzett tudást átvigyük a célterületre, ahol szintén felügyelet nélküli feladatot kell megoldani. Ez a megközelítés gyakran hasznos, ha a címkézés rendkívül nehéz vagy lehetetlen, és a modellnek magának kell felfedeznie az adatok rejtett struktúráit, mintázatait vagy reprezentációit. Például, ha egy modellt nagy mennyiségű címkézetlen képen tanítottak be általános jellemzők kinyerésére (pl. autoenkóderrel), majd ezeket a kinyert jellemzőket felhasználják egy másik, szintén címkézetlen adathalmaz klaszterezésére.

Ezen fő típusokon kívül léteznek további altípusok és specifikus technikák, mint például a félfelügyelt transzfertanulás (semi-supervised transfer learning), ahol a célterületen kevés címkézett és sok címkézetlen adat áll rendelkezésre, vagy a heterogén transzfertanulás (heterogeneous transfer learning), ahol a forrás- és célterületen az adatok különböző jellemzőterekben (pl. képek és szövegek) vannak reprezentálva, ami még komplexebbé teszi a tudásátadást. A transzfertanulás ezen különböző formái mind a tudás kumulatív építésének fontosságát hangsúlyozzák a gépi tanulásban.

Előtanított modellek: A transzfertanulás alappillérei és a tudás tárházai

Az előtanított modellek gyorsítják a gépi tanulás fejlődését.
Az előtanított modellek hatékonyan képesek új feladatokra átvinni a korábban megszerzett tudást, jelentősen gyorsítva a tanulást.

A transzfertanulás hatékonysága nagymértékben múlik az előtanított modellek (pre-trained models) minőségén és relevanciáján. Ezek a modellek hatalmas adathalmazokon, óriási számítási kapacitással lettek betanítva, és ezáltal képesek rendkívül komplex, általánosítható jellemzőket megtanulni. Olyanok, mint a modern tudomány könyvtárai: nem kell minden alkalommal újra feltalálni a kereket, hanem a már meglévő, kifinomult tudásra építkezhetünk, felgyorsítva ezzel a felfedezések ütemét. Nézzünk meg néhány kulcsfontosságú előtanított modellcsaládot, amelyek forradalmasították a transzfertanulást a különböző doméneken.

Képfelismerésben: ImageNet és a konvolúciós neurális hálózatok (CNN) evolúciója

Az ImageNet egy monumentális képfelismerő adathalmaz, amely több mint 14 millió címkézett képet tartalmaz, több mint 20 000 kategóriában. Az ImageNet Large Scale Visual Recognition Challenge (ILSVRC) versenyek a 2010-es évek elején ösztönözték a konvolúciós neurális hálózatok (CNN) robbanásszerű fejlődését, amelyek azóta is a képfelismerés és a számítógépes látás gerincét alkotják. Ezek a hálózatok a vizuális információk hierarchikus feldolgozására specializálódtak.

Az olyan úttörő architektúrák, mint az AlexNet (2012), a VGG (2014), a ResNet (2015), az Inception (2014) és az EfficientNet (2019), az ImageNet adathalmazon lettek betanítva, és kivételes képességeket mutattak a képeken belüli jellemzők felismerésében. Az AlexNet volt az első, amely megmutatta a mély CNN-ek erejét, a VGG a mélység fontosságát hangsúlyozta, a ResNet a „maradék kapcsolatok” (residual connections) bevezetésével oldotta meg a mély hálózatok betanításának problémáját, míg az EfficientNet a modell skálázását optimalizálta.

Ezek a modellek az első rétegeikben alacsony szintű vizuális jellemzőket (élek, textúrák, színátmenetek, sarkok) tanulnak meg, amelyek viszonylag univerzálisak és doménfüggetlenek. Ahogy az információ halad a hálózat mélyebb rétegei felé, a modell egyre komplexebb, magasabb szintű absztrakciókat (pl. objektumrészek, mint a kerekek vagy szemek; vagy egész objektumok, mint az autók vagy arcok) detektál. Amikor egy ilyen előtanított CNN-t használunk transzfertanulásra, a konvolúciós alapját (convolutional base) vesszük át, amely a jellemzőkinyerést végzi. Ezután ehhez az alaphoz egy új, feladatspecifikus osztályozó réteget (fully connected layer) illesztünk, amelyet az új, sokkal kisebb adathalmazzal tanítunk be. Ez a megközelítés drámai módon csökkenti a betanításhoz szükséges adatok mennyiségét és időt, miközben gyakran jobb teljesítményt is eredményez, mint ha a nulláról építenénk fel a modellt, mivel az előtanított modell már rendelkezik egy kifinomult vizuális „szótárral”.

Természetes nyelvi feldolgozásban (NLP): BERT, GPT és a transzformerek forradalma

Az elmúlt években a természetes nyelvi feldolgozás (NLP) területe is forradalmi változásokon ment keresztül a transzfertanulásnak köszönhetően. A korábbi szóbeágyazási technikák (pl. Word2Vec, GloVe), amelyek statikus szóreprezentációkat hoztak létre, után megjelentek a transzformer alapú modellek. Ezek a modellek hatalmas, felügyelet nélküli szöveges adathalmazokon (pl. könyvek, Wikipédia, internetes szövegek milliárdjai) lettek előtanítva, és képesek voltak a nyelvi kontextus rendkívül árnyalt megértésére az „attention mechanizmus” révén, amely lehetővé teszi számukra, hogy figyelembe vegyék a szöveg összes szavának kapcsolatát egymással.

A BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) a Google fejlesztése (2018), és az elsők között volt, amelyik kétirányú kontextust használt a szóbeágyazások generálásához. A BERT képes volt megérteni egy szó jelentését a környezetében lévő szavak alapján, mind az előtte, mind az utána lévő szavakat figyelembe véve (masked language modeling és next sentence prediction feladatokkal tanítva). Ezáltal rendkívül hatékonyan alkalmazható olyan feladatokban, mint a kérdés-válasz rendszerek, szöveges következtetés, vagy a szövegosztályozás, ahol a teljes kontextus megértése kritikus.

A GPT (Generative Pre-trained Transformer) modellcsalád (GPT-2, GPT-3, GPT-4, GPT-4o) az OpenAI-tól származik, és a generatív képességeiről ismert. Ezek a modellek hatalmas mennyiségű szöveges adaton lettek betanítva a következő szó előrejelzésére (autoregresszív módon), ami kivételes képességet adott nekik a koherens és releváns szövegek generálására, összefoglalására, fordítására és sok más nyelvi feladatra. A GPT-3 például 175 milliárd paraméterrel rendelkezik, ami a nulláról történő betanítást gyakorlatilag lehetetlenné tenné a legtöbb szervezet számára.

Ezek a transzformer alapú modellek az encoder-decoder architektúrák vagy csak encoder (BERT) / csak decoder (GPT) részek előtanított változatai. Finomhangolásuk során az előtanított súlyokat inicializálásként használják, majd az új, specifikus feladaton (pl. sentiment elemzés, névfelismerés, dokumentum-osztályozás) további betanítást végeznek rajtuk, gyakran csak néhány ezer címkézett adattal. Ez a módszer drámai módon felgyorsította az NLP rendszerek fejlesztését és javította azok teljesítményét, lehetővé téve, hogy a mesterséges intelligencia rendszerek egyre jobban megértsék és generálják az emberi nyelvet.

Az előtanított modellek tehát a transzfertanulás gerincét képezik, lehetővé téve, hogy a kutatók és fejlesztők ne a nulláról kezdjék minden egyes új probléma megoldását, hanem egy már intelligens és tudással felvértezett alapra építkezzenek. Ez a megközelítés alapjaiban változtatta meg a gépi tanulás fejlesztési ciklusát, felgyorsítva az innovációt és szélesítve az alkalmazási lehetőségeket.

A transzfertanulás előnyei és hátrányai: A mérleg két oldala

A transzfertanulás széles körű elfogadottsága nem véletlen, számos jelentős előnnyel jár a gépi tanulási modellek fejlesztése és alkalmazása során. Azonban, mint minden technika, ennek is vannak kihívásai és korlátai, amelyeket figyelembe kell venni a sikeres implementáció érdekében.

Előnyök: Miért érdemes transzfertanulást alkalmazni?

  • Csökkentett adatigény: Talán a legnagyobb előnye, hogy jelentősen kevesebb címkézett adatra van szükség az új feladat betanításához. Ez különösen fontos olyan területeken, ahol a címkézés drága, időigényes vagy nehézkes (pl. ritka betegségek diagnosztikája, ipari hibák elemzése, új nyelvi fordítópárok). Az előtanított modell már megtanulta az általános jellemzőket, így a célfeladat betanításához csak a specifikus finomságokat kell elsajátítania.
  • Gyorsabb betanítás: Mivel a modell már rendelkezik egy alapvető tudással és a súlyok optimalizálása egy már jó kiindulási pontról történik (ahelyett, hogy véletlenszerű inicializálásból indulna), a konvergencia gyorsabb, és a betanítási idő drámaian csökken. Ezáltal gyorsabban lehet prototípusokat készíteni, modelleket tesztelni és üzembe helyezni, jelentősen felgyorsítva a fejlesztési ciklust.
  • Jobb teljesítmény: Különösen korlátozott adatok esetén a transzfertanulással betanított modellek gyakran felülmúlják a nulláról betanított modelleket. Az előtanított modell általánosítható jellemzői segítenek elkerülni a túltanulást és javítják a modell robusztusságát, ami jobb általánosíthatóságot eredményez az új, ismeretlen adatokon.
  • Alacsonyabb számítási költség: A nulláról történő betanításhoz képest kevesebb GPU/CPU óra szükséges, mivel a modell nagy része már betanított. Ez csökkenti a hardverigényt, az energiafogyasztást és az üzemeltetési költségeket, ami demokratizálja a mélytanulás alkalmazását.
  • Jobb általánosíthatóság: Az előtanított modellek által tanult általános jellemzők hozzájárulnak ahhoz, hogy a finomhangolt modell jobban teljesítsen az új, ismeretlen adatokon, mivel kevésbé hajlamos túltanulni a specifikus, de zajos betanító adatokra.

Hátrányok és kihívások: Mire kell figyelni?

  • Negatív transzfer (Negative Transfer): Ez akkor fordul elő, ha a forrás- és célterület közötti különbségek olyan nagyok, hogy a forrásterületen szerzett tudás valójában árt a célfeladat teljesítményének. Például, ha egy modellt fekete-fehér orvosi röntgenképeken tanítottak be, és színes, nagy felbontású mikroszkópos képekre próbálják átvinni, ahol a szín információk és a textúra részletei kritikusak, a modell teljesítménye romolhat. A negatív transzfer elkerülése érdekében fontos a forrás- és célterület közötti releváns hasonlóság felmérése és a domén adaptáció stratégiáinak alkalmazása.
  • Domén illesztési probléma (Domain Mismatch): Ha a forrás- és célterület adateloszlása jelentősen eltér, a modell nehezen tud alkalmazkodni. Bár a finomhangolás segít, extrém eltérések esetén ez is korlátozott lehet. Az adatok előfeldolgozása, a domén-specifikus adatbővítés és a robusztusabb finomhangolási stratégiák segíthetnek ezen a problémán.
  • Katastrofális felejtés (Catastrophic Forgetting): Ez a jelenség akkor fordulhat elő, ha egy modellt új feladatokon tanítanak be, és közben elfelejti az eredeti, korábban megtanult feladatokhoz tartozó tudását. Bár a transzfertanulás célja éppen a tudás megőrzése, agresszív finomhangolás, túl magas tanulási ráta vagy nem megfelelő rétegfagyasztás esetén ez problémát okozhat, különösen az élethosszig tartó tanulás (lifelong learning) kontextusában.
  • Az optimális modell kiválasztása: Nem mindig egyértelmű, hogy melyik előtanított modell a legmegfelelőbb egy adott új feladathoz. A modell architektúrájának, az eredeti adathalmaznak és a betanítási feladatnak is relevánsnak kell lennie. Egy általános iránymutatás, hogy olyan modellt válasszunk, amelyet egy nagy, általános adathalmazon tanítottak be, és amelynek felépítése (pl. CNN a képekhez, Transformer a szöveghez) illeszkedik a célfeladat típusához.
  • Hiperparaméter hangolás: Bár a finomhangolás kevesebb paramétert igényel, mégis szükség van a tanulási ráta, a rétegek befagyasztásának mértéke, az optimalizáló algoritmus és a batch méret gondos beállítására a legjobb eredmény eléréséhez. A rosszul megválasztott hiperparaméterek túltanuláshoz vagy alulteljesítéshez vezethetnek.

Összességében a transzfertanulás előnyei messze felülmúlják a hátrányokat a legtöbb valós alkalmazásban, és a fenti kihívásokra léteznek már bevált megoldások és kutatási irányok. A sikeres implementációhoz azonban gondos tervezés, alapos adatelemzés és kísérletezés szükséges.

A transzfertanulás alkalmazási területei: A technológia széleskörű hatása

A transzfertanulás rendkívül sokoldalú technika, amely a gépi tanulás számos területén forradalmasította a fejlesztést és az alkalmazást, lehetővé téve a mesterséges intelligencia robbanásszerű elterjedését a legkülönfélébb iparágakban. Az alábbiakban bemutatunk néhány kulcsfontosságú területet és konkrét példákat, amelyek rávilágítanak a transzfertanulás gyakorlati értékére.

1. Számítógépes látás (Computer Vision)

Ez az egyik leggyakoribb és legsikeresebb alkalmazási terület. Az ImageNet-en előtanított CNN-ek alapvető építőköveivé váltak a képfeldolgozó rendszereknek, lehetővé téve a gyors és pontos fejlesztést még korlátozott adatokkal is.

  • Képosztályozás: Egy nagy adathalmazon betanított modell (pl. ResNet, VGG) finomhangolható egy speciális feladatra, például orvosi képek (röntgenképek, MRI) osztályozására daganatok vagy betegségek (pl. tüdőgyulladás, retinopátia) azonosítására. Kevesebb betegképpel is képes lehet magas pontosságot elérni, mivel az alapvető vizuális jellemzőket már ismeri. Ugyanígy alkalmazható mezőgazdasági képek elemzésére (növénybetegségek felismerése) vagy minőségellenőrzésre a gyártásban (termékhibák detektálása).
  • Objektumdetekció és szegmentálás: Az olyan modellek, mint a Faster R-CNN, YOLO (You Only Look Once) vagy Mask R-CNN, amelyek előtanított CNN-eket használnak alapként, alkalmazhatók új típusú objektumok (pl. gyártósori hibák, ritka állatfajok, közlekedési táblák) felismerésére és lokalizálására. A szegmentálás (pl. Mask R-CNN) lehetővé teszi az objektumok pontos pixel szintű elhatárolását, ami kritikus az önvezető autók, orvosi képalkotás vagy robotika számára.
  • Arcfelismerés és arckifejezés-felismerés: Egy általános arcfelismerő modell finomhangolható specifikus személyek azonosítására biztonsági rendszerekben, vagy érzelmi állapotok (öröm, szomorúság, düh) detektálására az ügyfél-elégedettség mérésében vagy a humán-robot interakcióban.
  • Képstílus átvitel (Style Transfer): Bár ez nem klasszikus transzfertanulás, de a mély neurális hálózatok jellemzőkinyerő képességét használja fel egy kép tartalmának és egy másik kép stílusának kombinálására, művészi hatások elérésére.

2. Természetes nyelvi feldolgozás (Natural Language Processing – NLP)

A transzformer alapú modellek (BERT, GPT, RoBERTa, XLNet, T5) térhódításával az NLP is hatalmasat lépett előre. Szinte minden modern NLP alkalmazás transzfertanulásra épül, lehetővé téve a nyelvi modellek gyors adaptálását specifikus feladatokra.

  • Szövegosztályozás: Hangulatelemzés (pozitív/negatív vélemények webshop termékekről, közösségi média posztokról), spam-szűrés, témaazonosítás (pl. ügyfélpanaszok automatikus kategorizálása). Egy előtanított BERT modell finomhangolható egy adott témájú (pl. ügyfélszolgálati e-mailek) szövegek osztályozására.
  • Névfelismerés (Named Entity Recognition – NER): Személyek, helyek, szervezetek, időpontok, pénznemek vagy egyéb specifikus entitások azonosítása szövegben. Egy általános NER modell adaptálható specifikus doménre, például orvosi szövegekben betegségek vagy gyógyszerek nevének felismerésére, vagy jogi dokumentumokban a szerződő felek és dátumok azonosítására.
  • Kérdés-válasz rendszerek (Question Answering): Egy előtanított modell (pl. BERT, RoBERTa) képes válaszokat találni egy adott szövegből feltett kérdésekre, miután finomhangolták egy releváns adathalmazon. Ez kulcsfontosságú az intelligens keresőrendszerek, chatbotok és virtuális asszisztensek működésében.
  • Gépi fordítás: Bár a fordítási modellek gyakran a nulláról épülnek, a többnyelvű előtanított modellek (pl. mBERT, XLMRoberta) segítségével hatékonyabban lehet alacsony erőforrású nyelvek között fordítani, kihasználva a közös nyelvi struktúrákat.
  • Szövegösszefoglalás és generálás: A GPT-szerű modellek finomhangolásával specifikus stílusú vagy tartalmú összefoglalókat, cikkeket, marketing szövegeket vagy kreatív szövegeket lehet generálni, minimalizálva az emberi beavatkozást.

3. Beszédfelismerés (Speech Recognition)

A transzfertanulás itt is kulcsfontosságú, különösen a különböző akcentusok, nyelvek vagy zajos környezetek kezelésében, ahol a specifikus adatok gyűjtése rendkívül nehézkes lehet.

  • Egy nagy, általános beszédfelismerő modell (pl. Wav2Vec 2.0, Whisper) finomhangolható egy specifikus iparág (pl. orvosi diktálás, call center beszélgetések, jogi tárgyalások) terminológiájára és beszédstílusára, jelentősen javítva a pontosságot és a felismerési arányt.

4. Orvosi képalkotás és diagnosztika

Az orvosi adatok jellemzően szűkösek és a címkézésük rendkívül drága, ami ideális tereppé teszi a transzfertanulást. A modellek képesek segíteni a korai diagnózisban és a betegségek monitorozásában.

  • Röntgen-, CT- vagy MRI-képek elemzése betegségek (pl. tüdőgyulladás, tumorok, agyi elváltozások, csonttörések) azonosítására. Egy ImageNet-en betanított modell finomhangolható orvosi képekre, kihasználva a képeken található általános vizuális jellemzőket, még akkor is, ha az orvosi adatkészlet viszonylag kicsi.

5. Robotika és autonóm rendszerek

A robotoknak gyakran kell alkalmazkodniuk új környezetekhez vagy feladatokhoz, és a valós világban történő betanítás költséges és veszélyes lehet.

  • Egy robot, amelyet egy szimulált környezetben tanítottak be valamilyen feladatra (pl. tárgyak manipulálása, navigáció), finomhangolható a valós világban, ahol a fizikai tulajdonságok, a fényviszonyok vagy az akadályok eltérőek lehetnek. Ez felgyorsítja a robotok telepítését és adaptációját.

6. Pénzügyi szektor

Bár nem annyira elterjedt, mint a kép- vagy szövegfeldolgozásban, itt is van potenciál a transzfertanulásban, különösen a ritka események vagy az adathalmazok közötti eltérések kezelésében.

  • Csalás detektálás: Egy általános tranzakciós adatokon betanított modell finomhangolható egy specifikus bank vagy régió csalási mintáinak azonosítására, ahol a csalások ritkák és a minták eltérőek lehetnek.
  • Idősorok előrejelzése: Egy általános idősor-előrejelző modell finomhangolható specifikus pénzügyi instrumentumok (pl. részvényárfolyamok, devizaárfolyamok) előrejelzésére, kihasználva a korábbi, hasonló idősorokból szerzett tudást.

Ez a lista csak ízelítő, a transzfertanulás alkalmazási köre folyamatosan bővül, ahogy újabb és újabb, egyre specializáltabb előtanított modellek válnak elérhetővé, és a kutatók felfedezik a benne rejlő lehetőségeket a legkülönfélébb iparágakban és tudományos területeken.

A transzfertanulás implementációjának lépései és gyakorlati tippek: A sikeres bevezetés útja

A transzfertanulás sikeres alkalmazásához nem elegendő pusztán a koncepció megértése; fontos a gyakorlati megvalósítás lépéseinek és a bevált módszereknek az ismerete is. A megfelelő stratégia kiválasztása és a részletek gondos kezelése kulcsfontosságú a kívánt teljesítmény eléréséhez.

1. Az előtanított modell kiválasztása: Az alapok lefektetése

Ez az első és talán legfontosabb lépés. A kiválasztott modellnek relevánsnak kell lennie a célfeladathoz, és figyelembe kell venni a rendelkezésre álló erőforrásokat és adatok mennyiségét.

  • Domén relevancia: Válasszunk olyan előtanított modellt, amelynek eredeti betanítási doménje a lehető legközelebb áll a célfeladathoz. Ha képfelismerésről van szó, válasszunk ImageNet-en betanított CNN-t (pl. ResNet, EfficientNet). Ha szöveges feladatról, akkor egy BERT, GPT, RoBERTa vagy XLNet alapú modellt. Ha a célfeladat specifikusabb (pl. orvosi képek, jogi szövegek), érdemes megnézni, léteznek-e domén-specifikusan előtanított modellek (pl. BioBERT az orvosi szövegekhez).
  • Architektúra és méret: Fontos a modell mérete és komplexitása. Egy kisebb adathalmaz esetén egy kisebb modell (pl. MobileNet a képekhez, DistilBERT a szövegekhez) jobb választás lehet, mint egy hatalmas ResNet-152 vagy GPT-3, mivel az utóbbiak könnyebben túltanulhatnak a korlátozott adatokon. A nagyobb modellek több számítási erőforrást is igényelnek a finomhangoláshoz.
  • Teljesítmény és általánosíthatóság: Válasszunk olyan modellt, amely az eredeti, nagy adathalmazon is jól teljesített, és amelyről ismert, hogy jól általánosítható. A népszerű, széles körben használt modellek általában jó kiindulási pontot jelentenek.
  • Elérhetőség és keretrendszer: Győződjünk meg róla, hogy a modell súlyai és architektúrája könnyen hozzáférhetők és kompatibilisek a használt gépi tanulási keretrendszerrel (pl. TensorFlow, PyTorch). A Hugging Face Transformers könyvtár kiváló forrás NLP modellekhez, míg a TensorFlow Hub és PyTorch Hub számos képfelismerő modellt kínál.

2. Adatok előkészítése: A célfeladat adatainak harmonizálása

A célfeladathoz tartozó adathalmazt elő kell készíteni, hogy kompatibilis legyen az előtanított modell bemeneti formátumával. Ez a lépés kritikus a sikeres tudásátadáshoz.

  • Méretezés és normalizálás: Képek esetén a méretet (pl. 224×224 pixel) és a színcsatornák normalizálását (pl. 0-1 tartományba vagy -1 és 1 közé) az eredeti modell betanításához használt paraméterek szerint kell végezni. Szövegek esetén a tokenizálásnak (szöveg szavakra vagy szótöredékekre bontása) az előtanított modell tokenizátorával kell történnie, és a bemeneti szekvenciák hosszát is az elvárásokhoz kell igazítani (padding, truncation).
  • Címkézés és formátum: Győződjünk meg róla, hogy az adatok megfelelően címkézettek a célfeladathoz, és a kimeneti formátum (pl. osztályok száma, kimeneti réteg aktiválási függvénye) illeszkedik a modellhez.
  • Adatbővítés (Data Augmentation): Különösen kis adathalmazok esetén az adatbővítés elengedhetetlen a túltanulás elkerüléséhez és a modell robusztusságának növeléséhez. Képeknél ez lehet forgatás, vágás, tükrözés, fényerő változtatás. Szövegeknél szinonimák cseréje, szavak törlése vagy beillesztése. Ez mesterségesen növeli a betanító adatok sokféleségét.
  • Adathalmaz felosztása: Osszuk fel az adathalmazt betanító, validációs és tesztelő halmazokra. A validációs halmaz segít a hiperparaméterek hangolásában és a túltanulás monitorozásában, míg a tesztelő halmaz a modell végső, független értékelésére szolgál.

3. A modell felépítése és finomhangolása: A tudás adaptálása

Ez a lépés attól függ, hogy jellemzőkinyerést vagy finomhangolást választunk, és a megfelelő stratégia alkalmazása kulcsfontosságú a teljesítmény és a stabilitás szempontjából.

Jellemzőkinyerés esetén:

  • Töltsük be az előtanított modell alapját (konvolúciós rétegeit vagy encoderét).
  • Fagyasszuk be ezeket a rétegeket (állítsuk be a `trainable` attribútumot `False`-ra a keretrendszerben), hogy a súlyaik ne módosuljanak a betanítás során. Ez biztosítja, hogy a modell továbbra is az eredeti, általánosítható jellemzőket nyerje ki.
  • Adjunk hozzá új, feladatspecifikus kimeneti rétegeket (pl. egy vagy több sűrűn kapcsolt réteget egy osztályozóval, amelynek kimeneti mérete megegyezik a célfeladat osztályainak számával).
  • Tanítsuk be csak az új rétegeket a célfeladat adathalmazával. Ez a megközelítés gyors, és kevés számítási erőforrást igényel.

Finomhangolás esetén:

  • Töltsük be az előtanított modell teljes architektúráját.
  • Döntsük el, mely rétegeket fagyasztjuk be és melyeket „olvasztjuk fel”. Gyakori gyakorlat az alsóbb rétegek (amelyek az általánosabb jellemzőket tartalmazzák) befagyasztása, és a felsőbb rétegek feloldása. Alternatívaként feloldhatjuk az összes réteget is, ha elegendő adat áll rendelkezésre.
  • Cseréljük le vagy adaptáljuk a kimeneti réteget az új feladatnak megfelelően (pl. új számú osztályok, más aktiválási függvény).
  • Végezzünk betanítást az új adathalmazzal, de nagyon alacsony tanulási rátával (tipikusan 10-100-szor kisebb, mint a nulláról történő betanításnál). Ez segít elkerülni a már megtanult hasznos súlyok drasztikus megváltoztatását és a katasztrofális felejtést.
  • Érdemes lehet fokozatosan finomhangolni: először csak a felső rétegeket tanítjuk be alacsony tanulási rátával, majd fokozatosan feloldva mélyebb rétegeket is, és tovább csökkentve a tanulási rátát. Ez a módszer növeli a stabilitást és gyakran jobb eredményeket hoz.

4. Értékelés és optimalizálás: A modell teljesítményének finomhangolása

Mint minden gépi tanulási feladatnál, itt is elengedhetetlen a modell teljesítményének alapos értékelése és finomhangolása a teszt adathalmazon.

  • Validációs adathalmaz: Használjunk egy külön validációs adathalmazt a modell teljesítményének nyomon követésére minden egyes tréning epoch után. Ez segít a túltanulás (ha a tréning pontosság nő, de a validációs pontosság csökken) észlelésében és a hiperparaméterek hangolásában.
  • Teljesítménymérők: Válasszunk megfelelő metrikákat (pl. pontosság, precizitás, visszahívás, F1-score, ROC AUC, átlagos pontosság – Average Precision) a feladat típusának megfelelően. A puszta pontosság nem mindig elegendő, különösen kiegyensúlyozatlan adathalmazok esetén.
  • Hiperparaméter hangolás: Kísérletezzünk a tanulási rátával, a rétegek befagyasztásának mértékével, az optimalizálóval (pl. Adam, SGD), a batch mérettel és az adatbővítés paramétereivel. Használhatunk rácskeresést (Grid Search) vagy véletlen keresést (Random Search) az optimális kombináció megtalálásához.
  • Korai leállítás (Early Stopping): Használjuk ezt a technikát a túltanulás elkerülésére. Azaz állítsuk le a betanítást, ha a validációs teljesítmény egy bizonyos ideig (pl. 5-10 epoch) nem javul, vagy romlani kezd. Ez megakadályozza a modell túlzott specializálódását a betanító adatokra.
  • Hibaelemzés: Vizsgáljuk meg a modell által elkövetett hibákat. Milyen típusú adatokon téved a leggyakrabban? Vannak-e mintázatok a hibákban? Ez segíthet az adatgyűjtés finomításában vagy a modell architekturális módosításában.

A transzfertanulás nem egy „fekete doboz”, amely minden esetben varázsütésre megoldja a problémákat. Sikeressége nagyban függ a gondos előkészítéstől, a releváns előtanított modell kiválasztásától és a finomhangolási folyamat precíz beállításától. Az iteratív megközelítés, a folyamatos kísérletezés és az eredmények alapos elemzése kulcsfontosságú a legjobb teljesítmény eléréséhez.

A transzfertanulás jövője és új irányai: A tudás kumulatív építésének evolúciója

A transzfertanulás forradalmasítja a mesterséges intelligencia fejlődését.
A transzfertanulás fejlődése lehetővé teszi a modellek gyors adaptációját új feladatokra kevesebb adat felhasználásával.

A transzfertanulás már most is forradalmasította a gépi tanulás területét, de a fejlődés nem áll meg. Számos izgalmas kutatási irány és technológia ígér további áttöréseket, amelyek tovább erősítik a tudás kumulatív építésének paradigmáját a mesterséges intelligenciában. Ezek az új irányok a hatékonyság, az alkalmazkodóképesség és az általánosíthatóság további javítására fókuszálnak.

1. Önszupervíziós tanulás (Self-Supervised Learning – SSL): A címkézetlen adatok ereje

Az SSL egyre nagyobb teret nyer, mint a transzfertanulás alapjául szolgáló előtanítási módszer. Ahelyett, hogy emberi címkézésre támaszkodna, az önszupervíziós modellek maguk generálnak felügyeleti jeleket a bemeneti adatokból, kihasználva az adatok belső struktúráját. Például, ha egy kép egy részét elfedjük, a modell feladata az elfedett rész előrejelzése (image inpainting). Vagy egy szövegben hiányzó szavak kitöltése (mint a BERT-nél), vagy a mondatok sorrendjének előrejelzése.
Ez a módszer lehetővé teszi hatalmas, címkézetlen adathalmazok felhasználását az előtanításhoz, ami drámaian csökkenti a címkézési költségeket és növeli a modellek általánosíthatóságát, mivel a világban a címkézetlen adatok mennyisége szinte korlátlan. Az SSL modellek, mint a DINO vagy SimCLR (kép), illetve a BART vagy T5 (szöveg) már most is kiváló eredményeket érnek el, és valószínűleg a jövő előtanított modelljeinek gerincét fogják alkotni, lehetővé téve a még nagyobb, még általánosabb modellek létrehozását.

2. Meta-tanulás (Meta-Learning) és kevéslövéses tanulás (Few-Shot Learning): Tanulni, hogyan kell tanulni

A meta-tanulás, vagy „tanulni, hogyan kell tanulni”, arra fókuszál, hogy a modellek ne csak egy adott feladatot oldjanak meg, hanem képesek legyenek gyorsan adaptálódni új feladatokhoz, gyakran csak néhány példa alapján. Ez szorosan kapcsolódik a kevéslövéses tanuláshoz (Few-Shot Learning), ahol a modellnek minimális számú betanító példából (akár egyetlen példából, „one-shot learning”) kell megtanulnia egy új kategóriát vagy feladatot.
A transzfertanulás alapvetően egy nagy adathalmazon tanult tudást visz át, míg a meta-tanulás célja, hogy a modell magát a tanulási folyamatot tanulja meg, így rendkívül gyorsan tudjon alkalmazkodni. Ez a megközelítés ígéretes az olyan területeken, ahol az adatok rendkívül szűkösek (pl. ritka betegségek diagnosztikája), vagy ahol a feladatok folyamatosan változnak (pl. robotika változó környezetben). A meta-tanuló algoritmusok képesek optimalizálni a modell inicializálását vagy tanulási stratégiáját, hogy az új feladatokon gyorsabban konvergáljon.

3. Élethosszig tartó tanulás (Lifelong Learning / Continual Learning): A felejtés leküzdése

A jelenlegi gépi tanulási modellek egyik nagy kihívása a katasztrofális felejtés, amikor egy modell új információk megtanulásakor elfelejti a korábban elsajátított tudását. Ez egy súlyos korlátot jelent a folyamatosan fejlődő rendszerek számára. Az élethosszig tartó tanulás célja olyan modellek létrehozása, amelyek képesek folyamatosan új tudást integrálni anélkül, hogy elfelejtenék a régit. Ez alapvető fontosságú az autonóm rendszerek, az intelligens ügynökök és a valós idejű alkalmazások számára, amelyeknek folyamatosan alkalmazkodniuk kell a változó környezethez és új adatokhoz.

A transzfertanulás alapvető építőköve lehet az élethosszig tartó tanulásnak, hiszen a már meglévő modellek tudása egyfajta „memóriaként” szolgálhat, amelyre az új információk épülhetnek, minimalizálva a felejtést. Technikák, mint a súlyok regularizálása, a „rehearsal” (régi adatok újratanítása) vagy a „knowledge distillation” (tudás desztillálása kisebb modellekbe) segítenek ezen a téren.

4. Többmódú transzfertanulás (Multimodal Transfer Learning): A szenzoros adatok szinergiája

Ahogy a modellek egyre komplexebbé válnak, nő az igény arra, hogy különböző típusú adatokból (pl. kép, szöveg, hang, video) származó tudást kombináljanak. A többmódú transzfertanulás célja, hogy egy modell megtanulja a különböző modalitások közötti kapcsolatokat, és az egyik modalitásból szerzett tudást a másikban is felhasználja, ezzel gazdagabb és robusztusabb reprezentációkat hozva létre. Például egy modell, amely képeket és azok leírásait is megérti, mindkét forrásból profitálhat, ha egy új, csak képeket vagy csak szöveget tartalmazó feladatot kell megoldania.

Az olyan modellek, mint az OpenAI CLIP-je vagy a Google Flamingo/Gato modelljei, amelyek képeket és szövegeket is képesek közös reprezentációs térbe leképezni, jó példák a többmódú transzfertanulásra, és megnyitják az utat a még intelligensebb és sokoldalúbb AI rendszerek előtt, amelyek képesek az emberihez hasonlóan különböző érzékszervekből származó információkat integrálni és feldolgozni.

A transzfertanulás már most is alapvető technológia a gépi tanulásban, de a fenti kutatási irányok ígéretesek abban, hogy a jövőben még szélesebb körben és még hatékonyabban alkalmazhassuk a már meglévő tudást, felgyorsítva ezzel a mesterséges intelligencia fejlődését és a valós problémák megoldását. A gépi tanulási modellek fejlesztése egyre inkább a „nulláról építkezés” helyett a „tudás átörökítése” felé mozdul el. A transzfertanulás nem csupán egy optimalizációs technika, hanem egy alapvető paradigmaváltás, amely lehetővé teszi, hogy a mesterséges intelligencia rendszerek hatékonyabban, kevesebb erőforrással és jobb teljesítménnyel oldjanak meg egyre komplexebb feladatokat. Ez a megközelítés kulcsfontosságú a mesterséges intelligencia demokratizálásában és széles körű elterjedésében, hiszen a kisebb kutatócsoportok és vállalatok is hozzáférhetnek a legmodernebb modellek teljesítményéhez anélkül, hogy hatalmas számítási infrastruktúrába kellene beruházniuk. Ahogy a jövőben egyre több, általános célú előtanított modell válik elérhetővé, a transzfertanulás szerepe csak növekedni fog, elősegítve a gyorsabb innovációt és a mesterséges intelligencia szélesebb körű társadalmi hasznosulását a mindennapi életben és az iparban egyaránt.

Share This Article
Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük