A globális pénzügyi piacok stabilitása és integritása alapvető fontosságú a modern gazdaságok működéséhez. Ennek a stabilitásnak a sarokköve a megbízható és átlátható pénzügyi beszámolás, amely a befektetői döntések alapját képezi. A pénzügyi beszámolók hitelességét nagymértékben befolyásolja a független könyvvizsgálat minősége. Azonban a 2000-es évek elején számos nagy horderejű vállalati botrány, mint például az Enron, a WorldCom és a Tyco esetei, rávilágítottak a könyvvizsgálati szakma szabályozásának és felügyeletének hiányosságaira. Ezek a botrányok nemcsak a befektetők bizalmát ingatták meg súlyosan, hanem a tőkepiacok integritását is veszélyeztették.
E súlyos válságra reagálva az Egyesült Államok Kongresszusa 2002-ben elfogadta a Sarbanes-Oxley törvényt (SOX), amely a vállalati irányítás, a pénzügyi beszámolás és a könyvvizsgálat terén hozott átfogó reformokat. A SOX törvény egyik legfontosabb és leginkább transzformatív rendelkezése a Public Company Accounting Oversight Board (PCAOB) létrehozása volt. A PCAOB megalapításával az Egyesült Államok történetében először jött létre egy független, nem kormányzati szerv, amelynek kizárólagos feladata a nyilvánosan működő vállalatok könyvvizsgálatát végző cégek felügyelete lett. Ez a lépés alapjaiban változtatta meg a könyvvizsgálati szakma önszabályozó jellegét, és egy új, szigorúbb ellenőrzési rendszert vezetett be, amelynek célja a befektetők védelme és a könyvvizsgálati minőség javítása volt.
A PCAOB létrejöttével egyértelmű üzenetet küldtek a piacok felé: a könyvvizsgálói szakma felelőssége nemcsak a vállalatok felé, hanem elsősorban a befektetők és a nagyközönség felé is fennáll. A szervezet feladatai kiterjednek a könyvvizsgáló cégek regisztrációjára, ellenőrzésére, szabványok megállapítására, valamint a szabálysértések kivizsgálására és szankcionálására. Ez a cikk részletesen bemutatja a PCAOB definícióját, céljait, működését és a tőkepiacokra gyakorolt hatását, feltárva annak komplex szerepét a modern pénzügyi ökoszisztémában.
A PCAOB születése: Történelmi kontextus és a Sarbanes-Oxley törvény
A 20. század második felében és a 21. század elején a könyvvizsgálati szakma nagyrészt önszabályozó alapon működött az Egyesült Államokban. Bár léteztek szakmai szervezetek, mint például az American Institute of Certified Public Accountants (AICPA), amelyek szabványokat állítottak fel és etikai szabályokat dolgoztak ki, a független felügyelet hiánya és a piaci nyomás gyakran vezetett kompromisszumokhoz a könyvvizsgálatok minőségében. A vállalatok és könyvvizsgálók közötti szoros kapcsolat, a tanácsadói szolgáltatások nyújtása, valamint az agresszív könyvelési gyakorlatok elterjedése mind hozzájárultak ahhoz, hogy a pénzügyi beszámolók megbízhatósága megkérdőjeleződött.
A 2000-es évek elején bekövetkezett vállalati botrányok sorozata, különösen az Enron és a WorldCom összeomlása, sokkolta a közvéleményt és a pénzügyi piacokat. Az Enron esete, amely a könyvelési csalások és az auditálási hiányosságok szinonimájává vált, rávilágított arra, hogy az akkori szabályozási keretrendszer nem volt elegendő a befektetők védelmére és a vállalati visszaélések megakadályozására. Az Enron, egy energiaszolgáltató óriáscég, komplex off-balance sheet tranzakciókkal és speciális célú entitások (SPE-k) hálózatával manipulálta pénzügyi kimutatásait, elrejtve hatalmas adósságokat és veszteségeket. A vállalat könyvvizsgálója, az Arthur Andersen, amely akkoriban az „Öt Nagy” könyvvizsgáló cég egyike volt, nemcsak hogy nem tárta fel ezeket a csalásokat, hanem aktívan részt vett a dokumentumok megsemmisítésében is, ami végül a cég felbomlásához vezetett. Ez volt az első alkalom a modern történelemben, hogy egy ilyen nagyságrendű könyvvizsgáló cég megszűnt a bűncselekmények miatt.
A WorldCom, egy telekommunikációs óriás, szintén hatalmas könyvelési csalásokat követett el, több milliárd dollár értékű kiadást aktivált, hogy mesterségesen felduzzassza nyereségét. Ezek az esetek, valamint más hasonló botrányok, mint a Tyco International és a HealthSouth, egyértelművé tették, hogy sürgős és átfogó reformokra van szükség a vállalati irányítás, a pénzügyi beszámolás és a könyvvizsgálat területén.
Válaszul a közfelháborodásra és a befektetői bizalom összeomlására, 2002. július 30-án George W. Bush elnök aláírta a „Public Company Accounting Reform and Investor Protection Act of 2002” néven ismert Sarbanes-Oxley törvényt (SOX). A törvényt Paul Sarbanes szenátor és Michael Oxley képviselő terjesztette elő, és célja az volt, hogy helyreállítsa a befektetők bizalmát a vállalatok pénzügyi beszámolóiban és a könyvvizsgálati szakmában. A SOX törvény számos kulcsfontosságú rendelkezést tartalmazott, amelyek közül a legfontosabbak a következők:
- A PCAOB létrehozása: A törvény legfontosabb eleme a PCAOB megalapítása volt, amely felügyeli a nyilvánosan működő vállalatok könyvvizsgálatát végző cégeket.
- Függetlenség megerősítése: A SOX szigorította a könyvvizsgálók függetlenségi követelményeit, megtiltva bizonyos nem-audit szolgáltatások nyújtását az auditált ügyfelek számára.
- Vezetőség felelőssége: A törvény előírta, hogy a vezérigazgató és a pénzügyi igazgató személyesen tanúsítsa a pénzügyi beszámolók pontosságát, és súlyos büntetéseket helyezett kilátásba a csalárd beszámolókért.
- Belső ellenőrzések: A SOX 404. szakasza előírta, hogy a vállalatoknak értékelniük és jelenteniük kell a belső ellenőrzési rendszereik hatékonyságát a pénzügyi beszámolás terén, és a könyvvizsgálóknak ezt az értékelést is auditálniuk kell.
- Audit bizottságok szerepe: Megerősítette az audit bizottságok függetlenségét és felügyeleti szerepét a könyvvizsgálói folyamatban.
A Sarbanes-Oxley törvény, és különösen a PCAOB létrehozása, gyökeres változást hozott az amerikai könyvvizsgálati szabályozásban, áttérve az önszabályozásról egy független, kormányzati felügyelet alatt álló rendszerre. Ez a paradigmaváltás alapozta meg a PCAOB működését és küldetését a következő évtizedekre.
A PCAOB definíciója és jogi státusza
A PCAOB, vagyis a Public Company Accounting Oversight Board, egy független, nonprofit szervezet, amelyet az Egyesült Államok Kongresszusa hozott létre a Sarbanes-Oxley törvény (SOX) 101. szakasza alapján 2002-ben. Bár a törvény hozta létre, és a Securities and Exchange Commission (SEC) felügyelete alatt áll, a PCAOB nem egy kormányzati ügynökség szó szoros értelmében. Ehelyett egy egyedi, kvázi-kormányzati státusszal rendelkezik, amely lehetővé teszi számára, hogy függetlenül működjön, miközben elszámoltatható a SEC felé.
A PCAOB jogi státusza és működési keretei kulcsfontosságúak a szerepének megértéséhez. A szervezet egy testületből áll, amelyet a SEC jelöl ki, és amely egy elnökből és négy tagból tevődik össze. A tagoknak nem mindegyikének kell könyvvizsgálónak lennie, de kettőnek mindenképpen rendelkeznie kell könyvvizsgálói végzettséggel és tapasztalattal. Ez a felépítés biztosítja a szakmai hozzáértést, miközben megakadályozza a szakma önszabályozó jellegének túlsúlyát.
A PCAOB finanszírozása is egyedi és függetlenségét erősítő. Nem az adófizetői pénzekből, hanem a nyilvánosan működő vállalatoktól és a regisztrált könyvvizsgáló cégektől beszedett díjakból tartja fenn magát. Ezeket a díjakat a SEC hagyja jóvá, és a vállalatok piaci kapitalizációjával arányosan oszlanak meg. Ez a finanszírozási mechanizmus biztosítja, hogy a PCAOB ne függjön a Kongresszus éves költségvetési juttatásaitól, ami tovább erősíti működési autonómiáját. Azonban ez a finanszírozási modell időnként vitákat is gerjeszt, mivel a könyvvizsgáló cégek és a vállalatok úgy érezhetik, hogy aránytalanul nagy terhet viselnek.
A PCAOB felügyeleti hatásköre kiterjed minden olyan könyvvizsgáló cégre, amely nyilvánosan működő vállalatok pénzügyi kimutatásait auditálja az Egyesült Államokban. Ez magában foglalja mind az amerikai, mind a külföldi székhelyű könyvvizsgáló cégeket, amelyek amerikai tőzsdén jegyzett vállalatokat auditálnak. Ez a széles körű joghatóság biztosítja, hogy a globális piacokon működő vállalatok is egységes és szigorú auditálási szabványoknak feleljenek meg.
A PCAOB működését a SEC szigorúan felügyeli. A PCAOB által hozott szabályokat, szabványokat és végrehajtási intézkedéseket a SEC-nek jóvá kell hagynia, mielőtt hatályba lépnének. Ez a felügyeleti mechanizmus biztosítja az elszámoltathatóságot és azt, hogy a PCAOB tevékenysége összhangban legyen a SEC szélesebb körű befektetővédelmi céljaival. Emellett a SEC felülvizsgálhatja a PCAOB fegyelmi határozatait is, ami további ellenőrzési réteget jelent.
Összességében a PCAOB egyedülálló helyet foglal el a szabályozási ökoszisztémában. Nem egy hagyományos kormányzati ügynökség, de sokkal nagyobb hatáskörrel és függetlenséggel rendelkezik, mint egy egyszerű önszabályozó testület. Ez a hibrid státusz teszi lehetővé számára, hogy hatékonyan teljesítse küldetését a befektetők védelmében és a könyvvizsgálati minőség javításában.
A PCAOB létrehozása jelentős paradigmaváltást hozott a könyvvizsgálati szakma felügyeletében, áttérve az önszabályozásról egy független, robusztus és elszámoltatható felügyeleti modellre, amelynek elsődleges célja a befektetők bizalmának helyreállítása és a tőkepiacok integritásának megerősítése.
A PCAOB alapvető céljai és küldetése
A PCAOB létrehozásának legfőbb célja a befektetők védelme volt. Ez a küldetés áthatja a szervezet minden tevékenységét, a regisztrációtól a szabványalkotáson át az ellenőrzésekig és a végrehajtási intézkedésekig. A PCAOB alapvető céljai a következőkben foglalhatók össze:
- A könyvvizsgálati minőség javítása: A PCAOB arra törekszik, hogy a nyilvánosan működő vállalatok könyvvizsgálatát végző cégek a legmagasabb szakmai színvonalon, függetlenül és objektíven végezzék munkájukat. Ez magában foglalja a megfelelő auditálási eljárások betartását, a belső ellenőrzési rendszerek hatékony értékelését, és a pénzügyi beszámolók megbízhatóságának biztosítását.
- A befektetők védelme: Azáltal, hogy a könyvvizsgálati minőséget javítja, a PCAOB közvetlenül védi a befektetőket a csalárd vagy félrevezető pénzügyi beszámolóktól. A megbízható auditok lehetővé teszik a befektetők számára, hogy megalapozott döntéseket hozzanak, ami elengedhetetlen a tőkepiacok hatékony működéséhez.
- A nyilvánosság bizalmának fenntartása a könyvvizsgálati szakmában: A 2000-es évek eleji botrányok súlyosan aláásták a könyvvizsgálók iránti bizalmat. A PCAOB feladata, hogy helyreállítsa és fenntartsa ezt a bizalmat azáltal, hogy átlátható és szigorú felügyeletet biztosít a szakma felett, és felelősségre vonja a szabálysértőket.
- A könyvvizsgálói függetlenség biztosítása: A PCAOB szigorú függetlenségi szabályokat ír elő a könyvvizsgáló cégek számára, hogy megakadályozza az összeférhetetlenséget és biztosítsa az objektív véleménynyilvánítást. Ez magában foglalja a nem-audit szolgáltatások korlátozását és a partner rotációjára vonatkozó szabályokat.
- A tőkepiacok integritásának megerősítése: A megbízható pénzügyi beszámolás és a minőségi könyvvizsgálat alapvető fontosságú a tőkepiacok integritásának fenntartásához. A PCAOB hozzájárul ahhoz, hogy a piacok tisztességesen és átláthatóan működjenek, vonzva a befektetéseket és elősegítve a gazdasági növekedést.
Ez a küldetés tükröződik a PCAOB stratégiájában és működési prioritásaiban. A szervezet nem egyszerűen egy szabályozó hatóság, hanem egy proaktív szereplő, amely folyamatosan figyeli a könyvvizsgálati környezet változásait, és adaptálja szabályait és eljárásait az új kihívásokhoz. Például a technológiai fejlődés, mint a mesterséges intelligencia és az adatelemzés térnyerése, új lehetőségeket és kihívásokat is teremt a könyvvizsgálatban, amelyekre a PCAOB-nak reagálnia kell szabványalkotás és ellenőrzések révén.
A PCAOB egyértelműen deklarált célja, hogy a könyvvizsgálói jelentések megbízhatóak legyenek, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy a befektetők és a nagyközönség megalapozott döntéseket hozhasson a tőzsdén jegyzett vállalatokról. Ennek eléréséhez a szervezet egy átfogó keretrendszert hozott létre, amely a felügyelet, a szabványalkotás és a végrehajtás hármas pillérén nyugszik.
A PCAOB fő feladatai és működési területei

A PCAOB küldetésének teljesítése érdekében számos specifikus feladatot lát el, amelyek a könyvvizsgálati folyamat különböző szakaszait fedik le. Ezek a feladatok egymással összefüggenek, és együttesen biztosítják a könyvvizsgálati minőség és a befektetői védelem erősítését.
Könyvvizsgáló cégek regisztrációja
A PCAOB egyik alapvető feladata, hogy nyilvántartásba vegye azokat a könyvvizsgáló cégeket, amelyek az Egyesült Államokban nyilvánosan működő vállalatok auditálását végzik. A SOX törvény egyértelműen kimondja, hogy minden olyan könyvvizsgáló cégnek, amely SEC-hez bejegyzett kibocsátó (public company) pénzügyi beszámolóit auditálja, regisztrálnia kell magát a PCAOB-nál. Ez a követelmény nemcsak az amerikai, hanem a külföldi könyvvizsgáló cégekre is vonatkozik, amelyek amerikai tőzsdén jegyzett vállalatokat auditálnak.
A regisztrációs folyamat szigorú. A cégeknek részletes információkat kell benyújtaniuk a PCAOB-hoz, beleértve a cég struktúráját, a partnerek listáját, a fegyelmi nyilvántartásokat, a minőségellenőrzési rendszereket és az auditált kibocsátók listáját. A PCAOB felülvizsgálja ezeket az információkat, és csak akkor adja meg a regisztrációt, ha a cég megfelel a SOX törvény és a PCAOB szabályainak. A regisztráció megtagadása vagy visszavonása súlyos következményekkel járhat, mivel a cég többé nem végezhet auditokat nyilvánosan működő vállalatok számára.
A regisztrált cégeknek évente aktualizálniuk kell adataikat, és be kell fizetniük a PCAOB működéséhez szükséges díjakat. Ez a regisztrációs rendszer biztosítja, hogy a PCAOB pontosan tudja, mely cégek végeznek nyilvános auditokat, és lehetővé teszi számukra a folyamatos felügyeletet.
Ellenőrzések (Inspections)
A PCAOB ellenőrzési programja a szervezet egyik legfontosabb eszköze a könyvvizsgálati minőség javítására. Ezek az ellenőrzések nem egyszerűen minőségellenőrzések, hanem céljuk a regisztrált könyvvizsgáló cégek auditálási és minőségellenőrzési gyakorlatainak értékelése, annak biztosítása érdekében, hogy megfeleljenek a SOX törvénynek, a PCAOB szabványainak és a szakmai előírásoknak.
Az ellenőrzések gyakorisága a cég méretétől függ:
- Azok a cégek, amelyek több mint 100 kibocsátó auditját végzik (pl. a „Big Four” és más nagy regionális cégek), évente ellenőrzésen esnek át.
- Azok a cégek, amelyek 100 vagy kevesebb kibocsátó auditját végzik, legalább háromévente ellenőrzésen esnek át.
Az ellenőrzési folyamat általában a következő lépéseket foglalja magában:
- Tervezés: A PCAOB ellenőrei kiválasztják azokat az audit megbízásokat és minőségellenőrzési rendszereket, amelyeket felülvizsgálnak. A kiválasztás kockázatalapú, figyelembe véve a cég méretét, a korábbi ellenőrzések eredményeit és az iparági trendeket.
- Terepmunka: Az ellenőrök átvizsgálják az audit munkadokumentációkat, interjúkat készítenek a cég személyzetével, és felmérik a cég minőségellenőrzési rendszerét. Keresik a szakmai szabványoktól való eltéréseket, a függetlenségi szabályok megsértését és az audit minőségét veszélyeztető egyéb hiányosságokat.
- Jelentéskészítés: Az ellenőrzés eredményeit egy jelentésben foglalják össze. Ez a jelentés két részből áll:
- Nyilvános rész: Ez a rész tartalmazza az audit megbízásokban talált hiányosságokat, amelyek az adott audit véleményét érintették. Ezek a hibák általában azt jelentik, hogy a könyvvizsgáló nem szerzett elegendő és megfelelő audit bizonyítékot az audit vélemény alátámasztásához.
- Nem nyilvános rész: Ez a rész a cég minőségellenőrzési rendszerében talált hiányosságokat írja le. Ezek a hiányosságok nem feltétlenül érintettek konkrét audit véleményeket, de hosszú távon veszélyeztethetik az audit minőségét. Ha a cég 12 hónapon belül nem orvosolja ezeket a hiányosságokat, a PCAOB nyilvánosságra hozhatja ezt a részt.
- Nyomon követés: A PCAOB figyelemmel kíséri, hogy a cégek hogyan orvosolják a jelentésekben feltárt hiányosságokat. A nem megfelelő orvoslás további végrehajtási intézkedéseket vonhat maga után.
Az ellenőrzési jelentések nyilvánosságra hozatala óriási nyomást gyakorol a könyvvizsgáló cégekre a minőség javítása érdekében, mivel a befektetők és a vállalatok is láthatják az egyes cégek auditálási teljesítményét. Ez az átláthatóság kulcsfontosságú a bizalom helyreállításában.
Szabványok meghatározása (Standard Setting)
A PCAOB feladata az is, hogy auditálási, minőségellenőrzési, etikai és függetlenségi szabványokat állítson fel a nyilvánosan működő vállalatok könyvvizsgálatát végző cégek számára. Mielőtt a SOX törvény létrejött, ezeket a szabványokat az AICPA állította fel. A SOX azonban áthelyezte ezt a felelősséget a PCAOB-ra, elválasztva a szabványalkotást a szakma önszabályozó testületétől.
A PCAOB szabványalkotási folyamata szigorú és átlátható:
- Kutatás és elemzés: A PCAOB azonosítja azokat a területeket, ahol új vagy felülvizsgált szabványokra van szükség, figyelembe véve a piaci fejleményeket, a technológiai változásokat és az ellenőrzések során azonosított problémákat.
- Nyilvános konzultáció: A javasolt szabványokat nyilvános vitára bocsátják, lehetővé téve a könyvvizsgáló cégek, befektetők, vállalatok és más érdekelt felek számára, hogy észrevételeket tegyenek.
- Elfogadás: A PCAOB testülete megvitatja az észrevételeket, és véglegesíti a szabványt. A szabványok csak a SEC jóváhagyása után léphetnek hatályba.
A PCAOB által meghatározott szabványok a következők:
- Auditálási szabványok (Auditing Standards – AS): Ezek határozzák meg, hogyan kell elvégezni egy auditot, beleértve a kockázatértékelést, a belső ellenőrzések tesztelését, az audit bizonyítékok gyűjtését és értékelését, valamint az audit jelentés elkészítését. Például az AS 2201 (korábban AS 5) a belső ellenőrzések auditálásáról szóló szabvány kulcsfontosságú a SOX 404. szakasza szerinti megfelelés biztosításában.
- Minőségellenőrzési szabványok (Quality Control Standards – QC): Ezek a szabványok a könyvvizsgáló cégek belső rendszereire vonatkoznak, amelyek célja a magas minőségű auditok biztosítása. Ide tartozik a személyzet képzése, a megbízások elfogadása és folytatása, a konzultációk és a felügyelet.
- Etikai és függetlenségi szabványok: Ezek a szabályok biztosítják a könyvvizsgálók objektivitását és pártatlanságát, megakadályozva az összeférhetetlenséget és a nem megfelelő kapcsolatokat az ügyfelekkel.
A PCAOB szabványai alapvető fontosságúak a könyvvizsgálati szakma egységesítésében és a minőség emelésében. Ezek a szabványok biztosítják, hogy minden audit hasonlóan szigorú elvek szerint történjen, függetlenül attól, hogy melyik cégről van szó.
Végrehajtási intézkedések (Enforcement)
Amikor egy regisztrált könyvvizsgáló cég vagy annak munkatársa megsérti a SOX törvényt, a PCAOB szabályait vagy a szakmai szabványokat, a PCAOB végrehajtási intézkedéseket hozhat. Ezek az intézkedések a szervezet azon képességét tükrözik, hogy felelősségre vonja a szabálysértőket és elrettentse a jövőbeli visszaéléseket.
A végrehajtási folyamat általában a következő lépéseket foglalja magában:
- Vizsgálat (Investigation): A PCAOB vizsgálatokat indíthat az ellenőrzések során feltárt hiányosságok, a SEC-től kapott információk vagy más források alapján. A PCAOB rendelkezik idézési joggal, ami lehetővé teszi számára, hogy dokumentumokat és tanúvallomásokat szerezzen be.
- Fegyelmi eljárás (Disciplinary Proceedings): Ha a vizsgálat elegendő bizonyítékot talál a szabálysértésre, a PCAOB fegyelmi eljárást indít. Ez magában foglal egy tárgyalást, ahol a vádlottak bemutathatják védelmüket.
- Szankciók: Ha a PCAOB úgy találja, hogy szabálysértés történt, különféle szankciókat szabhat ki, amelyek súlyossága a szabálysértés jellegétől és mértékétől függ. Ezek a szankciók a következők lehetnek:
- Pénzbüntetések: Jelentős pénzbüntetések szabhatók ki a cégekre és az egyénekre.
- Regisztráció felfüggesztése vagy visszavonása: A legsúlyosabb szankció, amely megtiltja a cégnek vagy az egyénnek, hogy nyilvános auditokat végezzen.
- Cenzúra (Censure): Nyilvános elmarasztalás.
- További képzések előírása: A hiányosságok orvoslása érdekében.
- Kiegészítő minőségellenőrzési intézkedések: A cég minőségellenőrzési rendszerének javítására.
- SEC felülvizsgálat: Minden PCAOB által hozott fegyelmi határozat a SEC felülvizsgálatának tárgyát képezi, ami biztosítja a jogorvoslat lehetőségét és a döntések objektivitását.
A PCAOB végrehajtási intézkedései erős elrettentő hatással bírnak, és egyértelműen jelzik, hogy a szervezet komolyan veszi a szabálysértések szankcionálását. Ez hozzájárul a könyvvizsgálati szakma integritásának fenntartásához.
Kutatás és elemzés (Research and Analysis)
A PCAOB nemcsak reagál a problémákra, hanem proaktívan is működik, kutatást és elemzést végezve a könyvvizsgálati környezetben felmerülő új kockázatok és trendek azonosítása érdekében. Ez a tevékenység kulcsfontosságú a szabványalkotás és az ellenőrzési programok folyamatos fejlesztéséhez.
A kutatási területek a következők lehetnek:
- A technológia hatása a könyvvizsgálatra (pl. mesterséges intelligencia, blokklánc, adatelemzés).
- Új kockázatok, mint a kiberbiztonsági kockázatok vagy az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) jelentések auditálása.
- A könyvvizsgálói függetlenség új kihívásai.
- A globális könyvvizsgálati gyakorlatok összehasonlítása.
A kutatási eredmények segítik a PCAOB-t abban, hogy releváns és hatékony maradjon egy gyorsan változó környezetben, és biztosítsák, hogy a szabályozás lépést tartson a szakma fejlődésével. A szervezet emellett statisztikai adatokat is gyűjt és elemez az auditált cégekről és az ellenőrzési eredményekről, hogy azonosítsa a rendszerszintű problémákat és trendeket.
Ezek a fő feladatok együttesen biztosítják, hogy a PCAOB teljesíteni tudja küldetését a befektetők védelmében és a könyvvizsgálati minőség javításában, hozzájárulva a tőkepiacok stabilitásához és integritásához.
A PCAOB hatása a könyvvizsgálati szakmára és a tőkepiacokra
A PCAOB létrehozása és működése mélyreható és tartós hatást gyakorolt mind az amerikai, mind a globális könyvvizsgálati szakmára, valamint a tőkepiacok működésére. A változások jelentős részét a Sarbanes-Oxley törvény kényszerítette ki, de a PCAOB volt az a végrehajtó szerv, amely ezen változásokat a gyakorlatba ültette át és érvényesítette.
Fokozott elszámoltathatóság és függetlenség
A PCAOB egyik legjelentősebb hatása a könyvvizsgálók fokozott elszámoltathatósága. Mielőtt a PCAOB létrejött, a könyvvizsgálók elsősorban az AICPA szakmai etikai kódexe és a belső minőségellenőrzési rendszerek által voltak szabályozva. A PCAOB független ellenőrzései és a szankciók kiszabásának lehetősége jelentősen növelte a könyvvizsgálók felelősségét a befektetők és a nagyközönség felé. A nyilvános ellenőrzési jelentések, amelyek feltárják az audit megbízásokban talált hiányosságokat, nyilvános elszámoltathatóságot teremtenek, ami korábban nem létezett.
A függetlenségi szabályok szigorítása, mint például bizonyos nem-audit szolgáltatások tilalma az auditált ügyfelek számára, valamint a vezető audit partnerek rotációjának előírása, segített csökkenteni az összeférhetetlenséget és megerősíteni a könyvvizsgálók objektivitását. Ez a változás alapvető fontosságú volt a bizalom helyreállításában, mivel a befektetők biztosabbak lehetnek abban, hogy az audit vélemények pártatlanul készülnek.
Az audit minőségének javulása
Bár a könyvvizsgálati minőség mérése komplex feladat, számos tanulmány és a PCAOB saját adatai is arra utalnak, hogy a szervezet hozzájárult az audit minőségének általános javulásához. Az ellenőrzések során feltárt hiányosságok száma és súlyossága idővel csökkent, ami arra utal, hogy a cégek proaktívan javították minőségellenőrzési rendszereiket és auditálási gyakorlataikat. A szigorúbb szabványok és az ellenőrzések fenyegetése arra ösztönözte a cégeket, hogy több erőforrást fordítsanak a képzésre, a technológiára és a minőségellenőrzésre.
Az audit minőségének javulása többek között a következő területeken figyelhető meg:
- Fokozott szkepticizmus: Az auditorok hajlamosabbak lettek a kritikus gondolkodásra és a menedzsment állításainak alaposabb ellenőrzésére.
- Belső ellenőrzések értékelése: A SOX 404. szakasza, amelyet a PCAOB szabványai és ellenőrzései támasztanak alá, jelentősen javította a vállalatok belső ellenőrzési rendszereit, ami végső soron megbízhatóbb pénzügyi beszámolókhoz vezetett.
- Részletesebb dokumentáció: Az auditoroknak részletesebb munkadokumentációt kell készíteniük, ami megkönnyíti az ellenőrzést és növeli az elszámoltathatóságot.
Változások az audit cégek működésében
A PCAOB működése jelentős változásokat kényszerített ki a könyvvizsgáló cégek belső működésében. A cégeknek jelentős összegeket kellett befektetniük minőségellenőrzési rendszereikbe, belső képzési programjaikba és a SOX-nak való megfelelés biztosításába. Ez a befektetés, bár költséges volt, hozzájárult a szakma professzionalizmusának emeléséhez. Néhány kisebb cég számára a PCAOB-nak való megfelelés költségei túl magasnak bizonyultak, ami a konszolidációhoz vezetett a szakmában, és a „Big Four” (Deloitte, EY, KPMG, PwC) dominanciájának további erősödéséhez.
Hatás a tőkepiacokra és a befektetői bizalomra
A PCAOB és a SOX törvény által bevezetett reformok hosszú távú célja a befektetői bizalom helyreállítása volt. A megbízhatóbb pénzügyi beszámolók és a magasabb minőségű auditok révén a befektetők nagyobb magabiztossággal hozhatnak döntéseket. A megnövekedett átláthatóság és elszámoltathatóság csökkenti az információs aszimmetriát a vállalatok és a befektetők között, ami hozzájárul a hatékonyabb tőkepiaci allokációhoz.
Bár nehéz pontosan számszerűsíteni, a piaci elemzők és a közgazdászok széles körben elismerik, hogy a SOX és a PCAOB szerepet játszott abban, hogy a 2008-as pénzügyi válság idején az amerikai tőkepiacok viszonylag ellenállóbbnak bizonyultak a vállalati csalások tekintetében, mint a 2000-es évek elején. A szigorúbb ellenőrzések és a fokozott felelősségre vonhatóság csökkenti a csalások kockázatát, ami hosszú távon stabilabb és vonzóbb befektetési környezetet teremt.
Azonban a PCAOB tevékenységének vannak kritikái is. Egyesek azzal érvelnek, hogy a szabályozás túl költséges, különösen a kisebb nyilvánosan működő vállalatok és a könyvvizsgáló cégek számára, ami gátolhatja az innovációt és a piaci versenyt. A belső ellenőrzések auditálása (SOX 404) például jelentős adminisztratív terhet ró a vállalatokra. A PCAOB folyamatosan igyekszik egyensúlyt találni a befektetői védelem és a szabályozási terhek között, például a kisebb kibocsátókra vonatkozó egyszerűsített szabályokkal.
Összességében a PCAOB egy kulcsfontosságú intézmény a modern pénzügyi szabályozásban. Bár működése nem mentes a kihívásoktól és a kritikáktól, tagadhatatlanul hozzájárult a könyvvizsgálati minőség emeléséhez és a befektetői bizalom helyreállításához, ami elengedhetetlen a globális tőkepiacok stabil és hatékony működéséhez.
Nemzetközi együttműködés és globális hatókör
A PCAOB globális hatóköre kiemelten fontos a mai, egyre inkább globalizált tőkepiacokon. Mivel sok nemzetközi vállalat jegyzett az amerikai tőzsdéken, és számos külföldi könyvvizsgáló cég auditálja ezeket a vállalatokat, a PCAOB-nak kiterjedt nemzetközi joghatósággal kell rendelkeznie. Ez azonban gyakran ütközik más országok szuverenitásával és adatvédelmi törvényeivel.
Külföldi könyvvizsgáló cégek regisztrációja és ellenőrzése
Ahogy korábban említettük, minden olyan könyvvizsgáló cégnek, amely SEC-hez bejegyzett kibocsátó (azaz amerikai tőzsdén jegyzett vállalat) pénzügyi kimutatásait auditálja, regisztrálnia kell magát a PCAOB-nál, függetlenül attól, hogy hol van a székhelye. Ez a követelmény kiterjed a külföldi leányvállalatokra és fióktelepekre is, amelyek részt vesznek az amerikai kibocsátók auditjában.
A regisztrációt követően a PCAOB ellenőrzési jogköre kiterjed ezekre a külföldi cégekre is. Azonban az ellenőrzések végrehajtása külföldön gyakran bonyolultabb, mivel a PCAOB-nak tiszteletben kell tartania a fogadó ország jogrendjét és szabályozási kereteit. Sok országban, különösen az Európai Unióban és Kínában, a helyi törvények tiltják vagy korlátozzák az audit munkadokumentációk külföldi szabályozó hatóságoknak történő átadását adatvédelmi vagy nemzetbiztonsági okokból.
Együttműködési megállapodások (Memoranda of Understanding – MoUs)
Ezen akadályok leküzdése érdekében a PCAOB számos együttműködési megállapodást (Memoranda of Understanding – MoUs) kötött külföldi könyvvizsgálati felügyeleti hatóságokkal. Ezek a megállapodások keretet biztosítanak az információcseréhez és a közös ellenőrzésekhez, lehetővé téve a PCAOB számára, hogy hozzáférjen a szükséges dokumentumokhoz és elvégezze a felügyeleti tevékenységét a helyi szabályozóval együttműködve. Az MoUs részletezi az adatok megosztásának módját, a közös ellenőrzések lefolytatásának szabályait és a bizalmas információk kezelését.
Például az EU-val és az Egyesült Királysággal kötött megállapodások lehetővé teszik a PCAOB számára, hogy ellenőrzéseket végezzen az ottani könyvvizsgáló cégeknél, gyakran a helyi hatóságok (pl. a Financial Reporting Council – FRC az Egyesült Királyságban, vagy a nemzeti felügyeleti szervek az EU-ban) részvételével.
A Holding Foreign Companies Accountable Act (HFCAA) és Kína
A legjelentősebb és leginkább vitatott nemzetközi kihívás, amellyel a PCAOB szembesült, Kínával és Hongkonggal kapcsolatos. Évekig Kína nem engedélyezte a PCAOB számára, hogy teljes körű ellenőrzéseket végezzen a kínai és hongkongi könyvvizsgáló cégeknél, amelyek amerikai tőzsdén jegyzett kínai vállalatokat auditáltak. Ez a „black box” helyzet jelentős aggodalmat okozott a befektetők körében a kínai cégek pénzügyi beszámolóinak megbízhatóságát illetően.
Válaszul erre a helyzetre az Egyesült Államok Kongresszusa 2020-ban elfogadta a Holding Foreign Companies Accountable Act (HFCAA) törvényt. A HFCAA előírja, hogy ha egy külföldi vállalat könyvvizsgálati munkadokumentációit három egymást követő évben nem tudja a PCAOB teljes mértékben ellenőrizni, akkor az adott vállalat értékpapírjait törölni kell az amerikai tőzsdékről (delist). Ez a törvény jelentős nyomást gyakorolt Kínára, hogy engedélyezze a PCAOB ellenőrzéseit.
Hosszú tárgyalások után, 2022 augusztusában, a PCAOB és a kínai szabályozó hatóságok (China Securities Regulatory Commission – CSRC és a Kínai Pénzügyminisztérium) történelmi megállapodást írtak alá, amely lehetővé tette a PCAOB számára, hogy teljes körű ellenőrzéseket végezzen a kínai és hongkongi könyvvizsgáló cégeknél. Ez az áttörés elhárította a közvetlen delisting veszélyét a kínai vállalatok számára, és mérföldkőnek számít a PCAOB globális felügyeleti törekvéseiben.
Ez a példa jól mutatja a PCAOB azon képességét, hogy diplomáciai és jogi eszközökkel is érvényesítse joghatóságát nemzetközi szinten, ezzel is növelve a globális pénzügyi piacok átláthatóságát és megbízhatóságát. Az ilyen nemzetközi együttműködések kulcsfontosságúak a globális tőkepiacok integritásának fenntartásához, ahol a befektetések és a vállalatok egyre inkább határokon átnyúlóan működnek.
A PCAOB irányítása és szervezeti felépítése
A PCAOB hatékony működésének alapja a jól strukturált irányítás és szervezeti felépítés. A szervezet függetlenségét és szakmaiságát a testület összetétele és a finanszírozási modell biztosítja.
A Testület (The Board)
A PCAOB élén egy öttagú testület áll, amely egy elnökből és négy tagból tevődik össze. A tagokat a SEC jelöli ki, konzultálva a Federal Reserve Board elnökével és a pénzügyminiszterrel. A kinevezés legfeljebb ötéves időtartamra szól, és a tagok egyszer újraválaszthatók. A Sarbanes-Oxley törvény szigorú feltételeket szab a testület tagjainak kinevezésére vonatkozóan:
- A testület tagjainak nem lehetnek regisztrált könyvvizsgálók vagy CPA-k (Certified Public Accountant) az elmúlt öt évben, kivéve két tagot, akiknek CPA-nak kell lenniük, és akiknek tapasztalattal kell rendelkezniük a pénzügyi beszámolásban és a könyvvizsgálatban.
- A tagoknak teljes munkaidőben kell dolgozniuk, és nem végezhetnek más foglalkozást vagy üzleti tevékenységet.
- A tagság ideje alatt nem rendelkezhetnek közvetlen vagy közvetett pénzügyi érdekeltséggel semmilyen könyvvizsgáló cégben vagy kibocsátóban.
Ez a felépítés biztosítja a szakmai hozzáértést, miközben megakadályozza az esetleges összeférhetetlenséget és a szakma önszabályozó jellegének túlsúlyát. Az elnök a testület vezetője és a szervezet operatív irányításáért felelős. A testület kollektíven hozza meg a PCAOB fő döntéseit, beleértve a szabványok elfogadását, a szabályok jóváhagyását és a végrehajtási intézkedések elrendelését.
Szervezeti felépítés
A PCAOB számos divízióra és irodára oszlik, amelyek a szervezet fő feladatait látják el. Ezek a divíziók szorosan együttműködnek a küldetés teljesítése érdekében:
- Ellenőrzési Divízió (Division of Registration and Inspections): Ez a divízió felelős a könyvvizsgáló cégek regisztrációjáért és az ellenőrzési program végrehajtásáért. Ide tartoznak az ellenőrök, akik a helyszíni felméréseket végzik és az ellenőrzési jelentéseket készítik.
- Végrehajtási Divízió (Division of Enforcement and Investigations): Ez a divízió felelős a szabálysértések kivizsgálásáért és a fegyelmi eljárások lefolytatásáért. Itt dolgoznak a vizsgálók és az ügyészek, akik bizonyítékokat gyűjtenek és eljárásokat indítanak.
- Szabványalkotási Divízió (Division of Standard Setting and Research): Ez a divízió felelős az auditálási, minőségellenőrzési, etikai és függetlenségi szabványok kidolgozásáért és frissítéséért. Itt végzik a kutatást és az elemzést is, amelyek a szabványalkotás alapját képezik.
- Közgazdasági és Kockázatelemzési Iroda (Office of Economic and Risk Analysis – OERA): Ez az iroda közgazdasági elemzéseket és kutatásokat végez, hogy támogassa a PCAOB döntéshozatalát a szabványalkotásban, az ellenőrzésekben és a végrehajtásban. Elemzik a piaci trendeket és azonosítják a felmerülő kockázatokat.
- Nemzetközi Ügyek Irodája (Office of International Affairs): Ez az iroda felelős a PCAOB nemzetközi kapcsolataitért, beleértve az együttműködési megállapodások tárgyalását és a külföldi szabályozókkal való kapcsolattartást.
- Főtanácsnoki Iroda (Office of the General Counsel): Ez az iroda jogi tanácsot nyújt a testületnek és a PCAOB valamennyi divíziójának, és képviseli a szervezetet jogi ügyekben.
- Adminisztratív és Finanszírozási Irodák: Ezek az irodák biztosítják a PCAOB működéséhez szükséges adminisztratív és pénzügyi támogatást.
Finanszírozás
Ahogy korábban említettük, a PCAOB finanszírozása egyedülálló. A szervezet költségvetését évente a SEC hagyja jóvá, és a bevételt a SEC-hez bejegyzett kibocsátók (nyilvánosan működő vállalatok) és a regisztrált könyvvizsgáló cégek által fizetett „elszámoltathatósági támogatási díjakból” fedezi. Ezek a díjak a vállalatok piaci kapitalizációjával arányosan oszlanak meg, biztosítva, hogy a legnagyobb piaci szereplők viseljék a legnagyobb terhet. Ez a finanszírozási modell biztosítja a PCAOB függetlenségét a Kongresszus költségvetési jóváhagyásától, és lehetővé teszi számára, hogy proaktívan és hatékonyan végezze munkáját.
A PCAOB irányítása és szervezeti felépítése gondosan kidolgozott, hogy biztosítsa a szervezet függetlenségét, szakmaiságát és hatékonyságát. Ez a struktúra alapvető fontosságú ahhoz, hogy a PCAOB teljesíteni tudja komplex küldetését a befektetők védelmében és a könyvvizsgálati minőség javításában.
Kihívások és jövőbeli irányok

A PCAOB fennállása óta eltelt több mint két évtizedben jelentős sikereket ért el a könyvvizsgálati minőség javításában és a befektetői bizalom helyreállításában. Azonban a szervezet folyamatosan új kihívásokkal szembesül egy dinamikusan változó gazdasági és technológiai környezetben. A jövőbeli irányok meghatározásakor a PCAOB-nak figyelembe kell vennie ezeket a kihívásokat, hogy továbbra is releváns és hatékony maradjon.
Technológiai fejlődés és az audit jövője
A technológia rohamos fejlődése, mint a mesterséges intelligencia (AI), a gépi tanulás, a blokklánc és az adatelemzés, alapjaiban változtatja meg a könyvvizsgálat módszereit és eszközeit. Ezek a technológiák lehetőséget kínálnak az audit hatékonyságának és minőségének javítására, például a teljes populáció elemzésére a mintavételezés helyett, vagy a csalások azonosítására komplex algoritmusok segítségével. Ugyanakkor új kockázatokat is rejtenek magukban, mint például az AI által generált torzítások, a kiberbiztonsági fenyegetések vagy az új típusú adatok auditálása.
A PCAOB-nak fel kell készülnie arra, hogy szabványait és ellenőrzési programjait adaptálja ezekhez a változásokhoz. Ennek magában kell foglalnia:
- Új szabványok kidolgozását, amelyek iránymutatást adnak a technológia auditban való alkalmazásához.
- Az ellenőrök képzését az új technológiák megértésére és az azok által generált audit bizonyítékok értékelésére.
- A technológiai innováció támogatását, miközben biztosítja a befektetői védelmet.
Új kockázatok és jelentési területek
A hagyományos pénzügyi beszámoláson túl egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a nem pénzügyi információk, különösen az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) jelentések. A vállalatok egyre inkább közzéteszik fenntarthatósági adataikat, és a befektetők is egyre inkább igénylik ezen információk megbízhatóságát. Ez új területet nyit meg az auditálás számára, és a PCAOB-nak el kell döntenie, hogyan illeszti be az ESG-vel kapcsolatos állítások auditálását a felügyeleti keretébe.
Ezenkívül a makrogazdasági kockázatok, mint az infláció, a geopolitikai feszültségek, vagy a klímaváltozás hatásai, szintén új kihívásokat jelentenek a pénzügyi beszámolás és az auditálás számára. A PCAOB-nak figyelemmel kell kísérnie ezeket a kockázatokat, és biztosítania kell, hogy az auditorok megfelelően értékeljék azokat a pénzügyi kimutatásokra gyakorolt hatásuk szempontjából.
A szabályozási terhek és a verseny egyensúlyozása
A PCAOB működését gyakran éri az a kritika, hogy a szabályozási terhek túl magasak, különösen a kisebb nyilvánosan működő vállalatok (emerging growth companies – EGCs) és a kisebb könyvvizsgáló cégek számára. A SOX 404. szakasza szerinti belső ellenőrzési auditok például jelentős költségeket jelentenek. A PCAOB-nak folyamatosan törekednie kell arra, hogy megtalálja az egyensúlyt a befektetői védelem és a szabályozási terhek között, elkerülve a felesleges akadályokat az üzleti növekedés és a verseny előtt. Ez magában foglalhatja a méretre szabott szabályozást vagy a technológia felhasználását a megfelelési költségek csökkentésére.
Nemzetközi együttműködés folytatása
A globalizált piacokon a PCAOB-nak továbbra is szorosan együtt kell működnie a külföldi szabályozó hatóságokkal. A kínai helyzet rendeződése fontos lépés volt, de más joghatóságokkal is fennmaradhatnak kihívások. A PCAOB-nak proaktívan kell kezelnie ezeket a nemzetközi kérdéseket, hogy biztosítsa a globális audit minőségét és a befektetők védelmét a határokon átnyúló tranzakciókban.
A PCAOB függetlenségének fenntartása
A PCAOB függetlensége alapvető fontosságú a hitelességéhez. Bár a SEC felügyeli, fontos, hogy a PCAOB döntéseit szakmai alapon, és ne politikai vagy üzleti nyomásra hozza meg. A folyamatos vita a szervezet hatásköréről és működéséről rávilágít arra, hogy a függetlenség fenntartása állandó kihívást jelent.
A PCAOB jövője nagymértékben attól függ, hogy képes lesz-e alkalmazkodni ezekhez a kihívásokhoz, miközben hű marad alapvető küldetéséhez: a befektetők védelméhez és a könyvvizsgálati minőség javításához. A folyamatos párbeszéd az érdekelt felekkel, a technológiai fejlődés figyelemmel kísérése és a proaktív szabályozási megközelítés kulcsfontosságú lesz a szervezet sikeréhez a következő évtizedekben.
Összefüggések más szabályozó testületekkel
A PCAOB nem elszigetelten működik, hanem egy komplex szabályozási ökoszisztéma része, amely számos más amerikai és nemzetközi testületet foglal magában. A hatékony működéshez elengedhetetlen a szoros együttműködés és a feladatkörök egyértelmű elhatárolása ezekkel a szervezetekkel.
Securities and Exchange Commission (SEC)
A SEC az Egyesült Államok szövetségi értékpapír-piaci szabályozó hatósága, és a PCAOB „szülő” ügynöksége. A Sarbanes-Oxley törvény a SEC alá rendelte a PCAOB-t, biztosítva a felügyeletet és az elszámoltathatóságot. A SEC feladatai a PCAOB-val kapcsolatban a következők:
- A PCAOB testületének kinevezése: A SEC nevezi ki a PCAOB elnökét és tagjait.
- A PCAOB szabályainak jóváhagyása: Minden PCAOB által hozott szabályt, szabványt és költségvetést a SEC-nek jóvá kell hagynia, mielőtt hatályba lépne. Ez biztosítja, hogy a PCAOB tevékenysége összhangban legyen a SEC szélesebb körű befektetővédelmi céljaival.
- A PCAOB fegyelmi határozatainak felülvizsgálata: A SEC felülvizsgálhatja a PCAOB által hozott fegyelmi határozatokat, ami jogorvoslati lehetőséget biztosít az érintett felek számára.
- Közös végrehajtási intézkedések: A SEC és a PCAOB gyakran koordinálja a végrehajtási intézkedéseket, különösen olyan esetekben, amelyek mind a könyvvizsgáló cégeket, mind a kibocsátó vállalatokat érintik.
Ez a hierarchikus kapcsolat biztosítja, hogy a PCAOB felügyeleti tevékenysége illeszkedjen az amerikai értékpapír-szabályozás átfogó keretébe.
American Institute of Certified Public Accountants (AICPA)
Mielőtt a Sarbanes-Oxley törvény létrejött, az AICPA volt a könyvvizsgálati szabványok fő megalkotója az Egyesült Államokban. A SOX azonban áthelyezte ezt a felelősséget a PCAOB-ra a nyilvánosan működő vállalatok auditjai esetében. Az AICPA továbbra is fontos szerepet játszik a könyvvizsgálati szakmában, de elsősorban a magánvállalatok (non-public companies) auditálására vonatkozó szabványok kidolgozásában, valamint a CPA-k szakmai képzésében és etikai normáinak meghatározásában. A PCAOB és az AICPA közötti kapcsolat együttműködő, de a PCAOB-nak van a végső szava a nyilvános auditokra vonatkozó szabályozásban.
Financial Accounting Standards Board (FASB)
A FASB (Financial Accounting Standards Board) felelős az általánosan elfogadott számviteli elvek (Generally Accepted Accounting Principles – GAAP) kidolgozásáért az Egyesült Államokban. Ezek a számviteli szabványok határozzák meg, hogyan kell a vállalatoknak elkészíteniük pénzügyi kimutatásaikat. A PCAOB és a FASB feladatkörei kiegészítik egymást: a FASB határozza meg, mit kell jelenteni, míg a PCAOB szabványai azt határozzák meg, hogyan kell auditálni azokat az információkat, amelyeket a FASB szabványai szerint készítettek. Bár függetlenek egymástól, szorosan együttműködnek, hogy biztosítsák a számviteli és auditálási szabványok koherenciáját.
Állami Könyvelési Testületek (State Boards of Accountancy)
Az Egyesült Államokban az egyéni CPA-k engedélyezése és szabályozása az egyes államok könyvelési testületeinek feladata. Ezek a testületek határozzák meg a CPA vizsga követelményeit, az engedélyek megújítási feltételeit és fegyelmi intézkedéseket hozhatnak az egyéni CPA-kkal szemben. Bár a PCAOB a könyvvizsgáló cégeket felügyeli, és nem az egyéni CPA-kat, gyakran együttműködik az állami testületekkel, különösen fegyelmi ügyekben, ahol egy PCAOB határozat hatással lehet egy CPA állami engedélyére.
Nemzetközi Könyvvizsgálati Szabványokat Kidolgozó Testület (International Auditing and Assurance Standards Board – IAASB)
Az IAASB egy független szabványalkotó testület, amely a nemzetközi könyvvizsgálati és bizonyosságot nyújtó szabványokat (International Standards on Auditing – ISAs) dolgozza ki. Bár a PCAOB elsősorban az amerikai tőzsdén jegyzett vállalatok auditjára vonatkozó szabványokat állítja fel, figyelemmel kíséri az IAASB munkáját, és gyakran épít annak alapelveire. A cél a globális audit minőségének javítása és a nemzetközi koherencia elősegítése, különösen a határokon átnyúló auditok esetében.
Ez az összefüggések rendszere biztosítja, hogy a PCAOB a helyén legyen a szélesebb szabályozási keretben, és hatékonyan tudja betölteni szerepét a pénzügyi piacok integritásának és a befektetők védelmének biztosításában.