Skaláris szorzat (dot product): a matematikai művelet definíciója és geometriai magyarázata

Képzeld el, hogy két nyíl mutat valamerre. A skaláris szorzat megmutatja, mennyire "egy irányba" mutatnak. Kiszámoljuk a hosszukat és a köztük lévő szöget, aztán egyetlen számot kapunk. Ez a szám sokat elárul a két nyíl kapcsolatáról, például, hogy merőlegesek-e egymásra, vagy mennyire húzzák egy irányba ugyanazt a dolgot.
ITSZÓTÁR.hu
25 Min Read

A skaláris szorzat, más néven pontszorzat, két vektor között definiált alapvető matematikai művelet, melynek eredménye egy skalár érték. Ez a skalár érték hordozza a vektorok közötti geometriai kapcsolat információját.

A skaláris szorzatot gyakran használják a vektorok közötti szögek meghatározására. Ha két vektor skaláris szorzata nulla, az azt jelenti, hogy a vektorok merőlegesek egymásra. Ez a tulajdonság különösen fontos a fizikában, például a munkavégzés számításakor, ahol a erő és az elmozdulás vektorának skaláris szorzata adja meg a munkát.

A definíció szerint, ha a és b vektorokról van szó, a skaláris szorzatuk (a · b) egyenlő a vektorok hosszának és a közbezárt szögük koszinuszának szorzatával: |a| * |b| * cos(θ).

A skaláris szorzat segítségével meghatározható, hogy két vektor mennyire „mutat egy irányba”.

A skaláris szorzat széles körben alkalmazható a számítógépes grafikában, például a felületek megvilágításának számításakor, vagy a gépi tanulásban, ahol a vektorok közötti hasonlóság mérésére használják. A fizikában a munka, a teljesítmény és az energia számításánál van nagy szerepe. A mérnöki tudományokban pedig szerkezetek analízisében és tervezésében alkalmazzák.

A skaláris szorzat tehát nem csupán egy matematikai művelet, hanem egy értékes eszköz, melynek segítségével a vektorok közötti kapcsolatokat, a geometriai tulajdonságokat és a fizikai mennyiségeket is értelmezhetjük.

A skaláris szorzat definíciója: Algebrai megközelítés

A skaláris szorzat, más néven pontszorzat, két vektor közötti művelet, melynek eredménye egy skalár érték. Algebrai megközelítése a vektorok komponenseinek szorzatösszegén alapul. Tegyük fel, hogy van két vektorunk, a és b, melyek egy n dimenziós térben helyezkednek el:

  • a = (a1, a2, …, an)
  • b = (b1, b2, …, bn)

Akkor a két vektor skaláris szorzata (a · b) a következőképpen számítható:

a · b = a1b1 + a2b2 + … + anbn

Más szóval, összeszorozzuk a megfelelő komponenseket, majd összeadjuk a szorzatokat. Az eredmény egyetlen szám, egy skalár.

Például, ha a = (1, 2, 3) és b = (4, 5, 6), akkor a skaláris szorzat:

(1 * 4) + (2 * 5) + (3 * 6) = 4 + 10 + 18 = 32

Tehát a · b = 32.

Ez a definíció könnyen alkalmazható bármilyen dimenziószámú vektorra. A skaláris szorzat fontos tulajdonságai közé tartozik a kommutativitás (a · b = b · a) és a disztributivitás (a · (b + c) = a · b + a · c).

A skaláris szorzat segítségével meghatározható a vektorok merőlegessége is. Ha két vektor skaláris szorzata nulla, akkor a vektorok ortogonálisak, azaz merőlegesek egymásra. Ez egy rendkívül hasznos tulajdonság a geometriai problémák megoldásában.

A skaláris szorzat lineáris mindkét argumentumában. Ez azt jelenti, hogy λ(a · b) = (λa) · b = a · (λb), ahol λ egy skalár.

Vektorok ábrázolása és jelölése

A skaláris szorzat (más néven belső szorzat) alapvetően két vektor közötti művelet, melynek eredménye egy skalár érték. A vektorokat leggyakrabban oszlopvektorokkal vagy sorvektorokkal ábrázoljuk, attól függően, hogy milyen kontextusban használjuk őket. Jelölésük során a vektorokat általában kisbetűvel, félkövérrel vagy nyíllal a betű felett jelöljük. Például, a, a vagy $\vec{a}$.

A vektorok komponensei a koordinátarendszer tengelyeire vetített értékeik. Ezek a komponensek határozzák meg a vektor irányát és nagyságát. A skaláris szorzat számításakor ezeket a komponenseket használjuk fel.

A skaláris szorzat geometriai interpretációjában a vektorok hossza és a közöttük lévő szög kulcsfontosságú.

A vektorok ábrázolása a Descartes-féle koordinátarendszerben történik. Két dimenzióban (2D) két komponensünk van (x, y), három dimenzióban (3D) pedig három (x, y, z). A vektorokat gyakran ábrázoljuk irányított szakaszokkal, melyek kezdőpontja az origóban van, végpontja pedig a vektor koordinátáinak megfelelő pontban.

A skaláris szorzat definíciójában a vektorok komponenseinek szorzatait összegezzük. Például, ha a = (a1, a2) és b = (b1, b2), akkor a · b = a1b1 + a2b2.

A skaláris szorzat kiszámítása Descartes-koordinátákban

A Descartes-koordinátákban a skaláris szorzat összeadott szorzatokból áll.
A skaláris szorzat Descartes-koordinátákban két vektor komponenseinek szorzatainak összegeként számolható ki egyszerűen.

A skaláris szorzat (más néven pontszorzat) egy alapvető művelet a lineáris algebrában, melynek segítségével két vektor között egy skalár értéket kapunk. A skaláris szorzat kiszámítása Descartes-koordinátákban különösen egyszerűvé válik, és lehetővé teszi a geometriai tulajdonságok, mint például a vektorok közötti szög meghatározását.

Tegyük fel, hogy van két vektorunk a térben, a = (a1, a2, …, an) és b = (b1, b2, …, bn), ahol n a tér dimenziója. A skaláris szorzatuk, jelölése a · b, a következőképpen számítható ki:

a · b = a1b1 + a2b2 + … + anbn

Ez azt jelenti, hogy a megfelelő koordinátákat összeszorozzuk, majd az eredményeket összeadjuk. Például, ha a = (3, -1, 2) és b = (1, 4, -3), akkor a skaláris szorzatuk:

a · b = (3 * 1) + (-1 * 4) + (2 * -3) = 3 – 4 – 6 = -7

Láthatjuk, hogy az eredmény egyetlen szám, egy skalár.

A skaláris szorzat geometriai interpretációja szorosan kapcsolódik a vektorok közötti szöghöz. Ha θ a két vektor közötti szög, akkor a skaláris szorzat kifejezhető a következőképpen is:

a · b = ||a|| ||b|| cos(θ)

ahol ||a|| és ||b|| a vektorok hosszát (euklideszi normáját) jelölik. Ebből a képletből következik, hogy ha a két vektor merőleges egymásra (θ = 90°), akkor cos(θ) = 0, és így a skaláris szorzatuk is nulla. Ez egy fontos tulajdonság, melyet gyakran használnak a merőlegesség vizsgálatára.

A vektorok hossza Descartes-koordinátákban a következőképpen számítható:

||a|| = √(a12 + a22 + … + an2)

||b|| = √(b12 + b22 + … + bn2)

Tehát, ha ismerjük a két vektor skaláris szorzatát és a hosszukat, akkor a köztük lévő szög koszinuszát is meghatározhatjuk:

cos(θ) = (a · b) / (||a|| ||b||)

És ebből a szög is számítható az arkusz koszinusz függvénnyel.

A skaláris szorzat nem csak a szög meghatározására használható, hanem a vektorok vetületének kiszámítására is. A b vektor a vektorra eső vetületének hossza:

proja(b) = (a · b) / ||a||

Ez a vetület hossza megmutatja, hogy a b vektor mennyire „mutat” az a vektor irányába.

A skaláris szorzat számos alkalmazással rendelkezik a fizikában, a számítógépes grafikában és a gépi tanulásban. Például a fizikában a munka kiszámításához, a számítógépes grafikában a fényvisszaverődés szimulálásához, a gépi tanulásban pedig a vektorok közötti hasonlóság mérésére használják.

A skaláris szorzat tulajdonságai: Kommutativitás, asszociativitás, disztributivitás

A skaláris szorzat (vagy pontszorzat) egy rendkívül hasznos művelet a vektorok körében, és számos fontos tulajdonsággal rendelkezik. Ezek a tulajdonságok jelentősen megkönnyítik a számításokat és a vektorokkal kapcsolatos problémák megoldását. A legfontosabb tulajdonságok közé tartozik a kommutativitás, az asszociativitás (skalárral való szorzás esetén), és a disztributivitás.

Kommutativitás: A kommutativitás azt jelenti, hogy a vektorok sorrendje a skaláris szorzat eredményét nem befolyásolja. Más szóval, ha van két vektorunk, a és b, akkor:

a · b = b · a

Ez a tulajdonság rendkívül hasznos, mert lehetővé teszi, hogy a számításokat a legkényelmesebb módon végezzük el. Például, ha egy bonyolultabb kifejezésben szerepel a skaláris szorzat, akkor a vektorokat átrendezhetjük anélkül, hogy az eredmény megváltozna.

Asszociativitás (skalárral való szorzás esetén): A skaláris szorzat nem asszociatív a vektorok tekintetében, de asszociatív a skalárral való szorzás esetén. Ez azt jelenti, hogy ha van egy a vektorunk és egy c skalárunk, akkor:

(ca) · b = c(a · b) = a · (cb)

Ez a tulajdonság azt mutatja, hogy a skalárral való szorzás sorrendje nem számít. Először megszorozhatjuk az egyik vektort a skalárral, majd elvégezhetjük a skaláris szorzatot, vagy először elvégezhetjük a skaláris szorzatot, majd megszorozhatjuk az eredményt a skalárral. Mindkét esetben ugyanazt az eredményt kapjuk.

Disztributivitás: A disztributivitás azt jelenti, hogy a skaláris szorzat „szétosztható” a vektorok összeadására. Ha van három vektorunk, a, b és c, akkor:

a · (b + c) = a · b + a · c

Ez a tulajdonság különösen hasznos, amikor több vektor összege szerepel a skaláris szorzatban. Ahelyett, hogy először összeadnánk a vektorokat, majd elvégeznénk a skaláris szorzatot, külön-külön elvégezhetjük a skaláris szorzatot minden egyes vektorral, majd összeadhatjuk az eredményeket. Ez gyakran leegyszerűsíti a számításokat, különösen akkor, ha a vektorok komponensekkel vannak megadva.

Ezek a tulajdonságok együttesen teszik a skaláris szorzatot egy hatékony eszközzé a vektorokkal való munkában, és lehetővé teszik a különböző geometriai és fizikai problémák elegáns megoldását.

A skaláris szorzat geometriai interpretációja: A vetület fogalma

A skaláris szorzat, más néven pontszorzat, nem csupán egy matematikai művelet két vektor között, hanem egyben egy geometriai kapcsolatot is kifejez. A geometriai interpretáció lényege a vektorok vetületének a fogalmában rejlik. Ez a megközelítés segít vizualizálni és intuitív módon megérteni a skaláris szorzat eredményét.

Képzeljünk el két vektort, a-t és b-t, amelyek egy síkon helyezkednek el. A b vektor a vektorra eső merőleges vetülete az a vektor, amelyet úgy kapunk meg, hogy a b vektor végpontjából merőlegest bocsátunk az a vektor egyenesére. Ez a merőleges vetület egy új vektor, amelyet jelölhetünk ba-val.

A skaláris szorzat (a · b) értéke szorosan összefügg ezzel a vetülettel. Konkrétan, a skaláris szorzat egyenlő az a vektor hossza és a b vektor a-ra eső vetületének (ba) hossza szorzatával. Matematikailag:

a · b = |a| |ba|

Ez az egyenlet kulcsfontosságú a skaláris szorzat geometriai megértéséhez. Azt mutatja, hogy a skaláris szorzat nem csupán a vektorok koordinátáitól függ, hanem a vektorok irányától és hosszától is.

Ha a b vektor merőleges az a vektorra, akkor a b vektor a-ra eső vetülete a nullvektor. Ebben az esetben a skaláris szorzat nulla, ami azt jelzi, hogy a két vektor merőleges egymásra. Ez egy fontos és gyakran használt tulajdonsága a skaláris szorzatnak.

Ha a két vektor azonos irányba mutat, akkor a b vektor a-ra eső vetülete maga a b vektor. Ebben az esetben a skaláris szorzat a két vektor hosszának szorzata.

Ha a két vektor ellentétes irányba mutat, akkor a b vektor a-ra eső vetülete a b vektor ellentettje. Ebben az esetben a skaláris szorzat a két vektor hosszának szorzatának negatívja.

A vetület fogalmán keresztül a skaláris szorzat segítségével meghatározhatjuk a két vektor közötti szöget is. A skaláris szorzat definíciója alapján:

a · b = |a| |b| cos(θ)

Ahol θ a két vektor közötti szög. Ebből az egyenletből:

cos(θ) = (a · b) / (|a| |b|)

Ez az egyenlet lehetővé teszi számunkra, hogy kiszámítsuk a két vektor közötti szöget a skaláris szorzatuk és a hosszuk ismeretében. Ez rendkívül hasznos a geometriai problémák megoldásában.

A skaláris szorzat tehát nem csupán egy absztrakt matematikai fogalom, hanem egy hatékony eszköz a vektorok geometriai kapcsolatainak elemzésére. A vetület fogalma kulcsfontosságú a skaláris szorzat vizuális megértéséhez és a gyakorlati alkalmazásokhoz.

A vektorok közötti szög meghatározása a skaláris szorzattal

A skaláris szorzat, más néven pontszorzat, egy alapvető művelet a lineáris algebrában, amely lehetővé teszi a vektorok közötti szög meghatározását. Bár a skaláris szorzat eredménye egyetlen szám (skalár), a geometriai interpretációja kulcsfontosságú a vektorok térbeli kapcsolatának megértéséhez.

A két vektor közötti szög kiszámításához a skaláris szorzat definícióját használjuk: a ⋅ b = |a| |b| cos(θ), ahol a és b a vektorok, |a| és |b| a vektorok hossza (normája), és θ a két vektor által bezárt szög.

Ebből az egyenletből a szöget kifejezhetjük: cos(θ) = (a ⋅ b) / (|a| |b|). Ezután a cos(θ) értékéből az arkusz koszinusz (arccos) függvénnyel kaphatjuk meg a θ szöget radiánban vagy fokban, a választott beállításoktól függően.

A skaláris szorzat kiszámításának módja a vektorok komponenseinek ismeretében a következő: ha a = (a₁, a₂, …, an) és b = (b₁, b₂, …, bn), akkor a ⋅ b = a₁b₁ + a₂b₂ + … + anbn. Ez azt jelenti, hogy a megfelelő komponenseket összeszorozzuk, majd az eredményeket összeadjuk.

A vektorok hosszának kiszámítása a Pitagorasz-tétel általánosításával történik: |a| = √(a₁² + a₂² + … + an²) és |b| = √(b₁² + b₂² + … + bn²). Tehát a vektor minden komponensét négyzetre emeljük, összeadjuk, majd gyököt vonunk.

A skaláris szorzat és a vektorok hossza lehetővé teszi a vektorok közötti szög pontos meghatározását, ami elengedhetetlen a fizika, a mérnöki tudományok és a számítógépes grafika számos területén.

Például, ha a = (3, 4) és b = (5, -2), akkor:

  • a ⋅ b = (3 * 5) + (4 * -2) = 15 – 8 = 7
  • |a| = √(3² + 4²) = √(9 + 16) = √25 = 5
  • |b| = √(5² + (-2)²) = √(25 + 4) = √29

Így cos(θ) = 7 / (5 * √29) ≈ 0.259, és θ ≈ arccos(0.259) ≈ 74.9°.

Érdemes megjegyezni, hogy ha a skaláris szorzat nulla (a ⋅ b = 0), és egyik vektor sem a nullvektor, akkor a két vektor merőleges egymásra (a szögük 90°). Ez a tulajdonság rendkívül hasznos a geometriai problémák megoldásában.

A skaláris szorzat előjelének is van jelentősége. Ha a skaláris szorzat pozitív, akkor a vektorok közötti szög hegyesszög (0° < θ < 90°). Ha a skaláris szorzat negatív, akkor a vektorok közötti szög tompaszög (90° < θ < 180°).

A skaláris szorzat felhasználható a vektorok ortogonális projekciójának meghatározására is. Az a vektor b vektorra vetített projekciója megadja, hogy a vektor mennyire „mutat” a b vektor irányába. Ez a projekció kiszámítható a következő képlettel: proj_b(a) = ((a ⋅ b) / |b|²) * b.

Merőleges vektorok és a skaláris szorzat kapcsolata

Merőleges vektorok skaláris szorzata mindig nulla.
Két vektor skaláris szorzata pontosan akkor nulla, ha merőlegesek egymásra, azaz 90°-os szöget zárnak be.

A skaláris szorzat, vagy más néven pontszorzat, egy rendkívül hasznos eszköz a vektorok közötti kapcsolatok vizsgálatára, különösen a merőlegesség szempontjából. A két vektor skaláris szorzata egy valós szám, melynek értéke szoros összefüggésben van a vektorok által bezárt szöggel.

A skaláris szorzat geometriai értelmezése szerint két vektor, a és b, skaláris szorzata egyenlő a két vektor hosszának és a köztük lévő szög koszinuszának szorzatával: a · b = |a| |b| cos(θ), ahol θ a két vektor által bezárt szög.

A legérdekesebb eset akkor következik be, amikor a két vektor merőleges egymásra. Ekkor a köztük lévő szög 90 fok, és cos(90°) = 0.

Ez azt jelenti, hogy ha két vektor merőleges egymásra, akkor a skaláris szorzatuk nulla. Ezt a tulajdonságot gyakran használják a geometriában annak eldöntésére, hogy két vektor merőleges-e. Ha a · b = 0, akkor a és b vektorok merőlegesek, feltéve, hogy egyik vektor sem a nullvektor.

Például, ha a = (1, 2) és b = (-2, 1), akkor a · b = (1 * -2) + (2 * 1) = -2 + 2 = 0. Tehát a és b vektorok merőlegesek egymásra a kétdimenziós térben.

Ezzel szemben, ha a skaláris szorzat nem nulla, akkor a vektorok nem merőlegesek. A skaláris szorzat előjele is információt hordoz: ha a skaláris szorzat pozitív, akkor a vektorok által bezárt szög hegyesszög (0° < θ < 90°), ha pedig negatív, akkor a szög tompaszög (90° < θ < 180°).

A skaláris szorzat alkalmazásai a fizikában: Munka, teljesítmény

A skaláris szorzat a fizikában számos területen megjelenik, különösen a munka és a teljesítmény fogalmainak definiálásakor. Mivel a munka és a teljesítmény skalármennyiségek, a vektorok közötti kapcsolatot leíró skaláris szorzat ideális eszköz ezeknek a mennyiségeknek a kezelésére.

A munka a fizikában egy erő által végzett munka, ami egy test elmozdulását okozza. Matematikailag a munka (W) az erővektor (F) és az elmozdulásvektor (d) skaláris szorzataként definiálható:

W = Fd = |F| |d| cos θ

Ahol |F| az erő nagysága, |d| az elmozdulás nagysága, és θ a két vektor által bezárt szög. Ez a képlet azt mutatja, hogy a munka akkor maximális, ha az erő és az elmozdulás egy irányba mutatnak (θ = 0°), és nulla, ha merőlegesek egymásra (θ = 90°). Például, ha egy láda vízszintes talajon tolunk, a súrlódási erő munkát végez a mozgással ellentétes irányban, ami negatív munkát eredményez.

A teljesítmény a munka időbeli változásának mértéke. Más szóval, megmutatja, hogy milyen gyorsan végeznek munkát. Ha a munkát állandó erő végzi, akkor a teljesítmény (P) a következőképpen számítható:

P = W / t

Ahol t az időtartam. Azonban, ha az erő változik az időben, vagy az elmozdulás nem egyenletes, akkor a pillanatnyi teljesítményt a sebesség (v) és az erő (F) skaláris szorzataként fejezhetjük ki:

P = Fv

Ez a képlet azt mutatja, hogy a teljesítmény akkor a legnagyobb, ha az erő és a sebesség egy irányba mutatnak. Például, egy autó motorjának teljesítménye függ attól, hogy mekkora erőt fejt ki a kerekekre, és milyen gyorsan forognak a kerekek.

A skaláris szorzat használata a munka és a teljesítmény számításakor lehetővé teszi, hogy a vektorok irányát és nagyságát is figyelembe vegyük, ami pontosabb és teljesebb képet ad a fizikai folyamatokról. Az, hogy a munka és a teljesítmény skalármennyiségek, azt jelenti, hogy csak nagyságuk van, irányuk nincs. Ez egyszerűsíti a számításokat és a fogalmak megértését.

A skaláris szorzat alkalmazásai a számítógépes grafikában: Fényvisszaverődés, árnyékolás

A skaláris szorzat a számítógépes grafikában kulcsfontosságú szerepet játszik a fényvisszaverődés és az árnyékolás modellezésében. Segítségével meghatározhatjuk, hogy egy felület mennyire néz szembe egy fényforrással, ami közvetlenül befolyásolja a felület színének és fényességének megjelenítését.

A fényvisszaverődésnél a skaláris szorzatot a felület normálvektora és a fényforrás irányvektora között használjuk. A normálvektor a felületre merőleges egységvektor, míg a fényforrás irányvektora a felületről a fényforrás felé mutat. A két vektor skaláris szorzata megadja a két vektor által bezárt szög koszinuszát. Minél közelebb van a szög a nullához (vagyis a két vektor minél inkább egy irányba mutat), annál nagyobb lesz a skaláris szorzat értéke, és annál több fényt ver vissza a felület.

A skaláris szorzat eredménye közvetlenül befolyásolja a felület fényességét: minél nagyobb az érték, annál fényesebbnek tűnik a felület.

Az árnyékolásnál a skaláris szorzat segítségével határozhatjuk meg, hogy egy adott pont a felületen árnyékban van-e. Ha a fényforrás irányvektora és a felület normálvektora közötti skaláris szorzat negatív, az azt jelenti, hogy a fényforrás a felület „mögött” van, tehát a pont árnyékban van. Ha a skaláris szorzat nulla vagy pozitív, akkor a pontot a fényforrás megvilágítja.

Például, ha egy felület normálvektora N, a fényforrás irányvektora L, akkor a visszavert fény intenzitása (I) a következőképpen számítható:

I = k * N · L

Ahol k egy állandó, amely a felület anyagának tulajdonságaitól függ.

A skaláris szorzat alkalmazása lehetővé teszi a számítógépes grafikában a valósághű fényhatások létrehozását, ami jelentősen javítja a vizuális élményt. A pontos fényvisszaverődés és árnyékolás modellezése elengedhetetlen a 3D-s jelenetek mélységének és realizmusának megteremtéséhez.

A skaláris szorzat általánosítása magasabb dimenziókra

A skaláris szorzat fogalma nem korlátozódik a két- vagy háromdimenziós térre. Általánosítható bármilyen véges dimenziójú vektortérre. Ez az általánosítás teszi a skaláris szorzatot rendkívül hasznos eszközzé a lineáris algebrában és a kapcsolódó területeken.

N dimenziós térben, ahol n egy pozitív egész szám, a vektorok n valós számból álló rendezett n-esek. Például, egy vektor a 4-dimenziós térben (a, b, c, d) alakú, ahol a, b, c és d valós számok.

Két n-dimenziós vektor, u = (u1, u2, …, un) és v = (v1, v2, …, vn) skaláris szorzata a következőképpen definiálható:

u · v = u1v1 + u2v2 + … + unvn

Ez azt jelenti, hogy a megfelelő komponensek szorzatainak összegét vesszük. A kapott eredmény egy skalár (egy valós szám), innen ered a „skaláris szorzat” elnevezés.

A skaláris szorzat magasabb dimenziókban is megőrzi a geometriai interpretáció bizonyos elemeit. Bár a szög fogalma nehezebben vizualizálható n > 3 esetén, a skaláris szorzat segítségével továbbra is meghatározható két vektor közötti „szög” koszinusza:

cos(θ) = (u · v) / (||u|| ||v||)

ahol ||u|| és ||v|| a vektorok euklideszi normái (hossza), melyek a következők:

||u|| = √(u12 + u22 + … + un2)

||v|| = √(v12 + v22 + … + vn2)

Ez a képlet lehetővé teszi a vektorok közötti merőlegesség vizsgálatát magasabb dimenziókban is. Ha u · v = 0, akkor a vektorok ortogonálisak (merőlegesek) egymásra.

A skaláris szorzat általánosítása kritikus fontosságú a gépi tanulásban, a statisztikában és a számítógépes grafikában, ahol gyakran dolgozunk nagy dimenziójú adatokkal.

Például, a szövegbányászatban egy dokumentumot egy nagy dimenziós vektor képviselhet, ahol minden dimenzió egy szót jelöl, és a vektor értéke a szó gyakoriságát jelzi a dokumentumban. A skaláris szorzat segítségével mérhetjük két dokumentum hasonlóságát.

Share This Article
Leave a comment

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük